Mijten!!

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Geen idee welk soort het is die witte. En of het altijd dezelfde soort. Moet zeggen dat ik ze pas in een bak met vochtig cocopeat had zitten. Lag een stuk paprika in. Geen idee hoe ze in de bak beland zijn. Is verder niets van buiten in gegaan. Beetje net als fruitvliegen. Het lijkt wel of ze standaard op de achtergrond aanwezig zijn zodra de omstandigheden goed zijn uitkomen.
Gebruikersavatar
Ratlook
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 22:24

Bericht door Ratlook »

Hansje Pansje schreef: zo 26 jul 2020, 03:41 Geen idee welk soort het is die witte. En of het altijd dezelfde soort. Moet zeggen dat ik ze pas in een bak met vochtig cocopeat had zitten. Lag een stuk paprika in. Geen idee hoe ze in de bak beland zijn. Is verder niets van buiten in gegaan. Beetje net als fruitvliegen. Het lijkt wel of ze standaard op de achtergrond aanwezig zijn zodra de omstandigheden goed zijn uitkomen.
Ik denk wel eens dat het ook wel mogelijk is dat mijten vaak verwisseld

worden met springstaartjes.

Die komen ook gewoon buiten in de grond voor [ in verschillende vormen ]

en zijn alleen maar erg nuttig :!:

En die kunnen ook zomaar "meegekomen" zijn met iets van buiten.

---
IMPERFECTION IS BEAUTY , MADNESS IS GENIUS,
AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ABSOLUTELY BORING..
---
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is idd ook wel een paar keer voorgekomen dat men springstaartjes voor mijten aanzag. Maar met doorvragen, info en foto's is die vergissing snel hersteld.
Als je goed in het humus of hout kjjkt zie je zoveel verschillende beestjes die daarin zitten. Er gaat een wereld voor je open. Heel in het begin deed ik mijn substraat in de magnetron :? om met schoon substraat te beginnen. Ha ha maar dan had je ineens een mijtenplaag joh... De hele balans van micro-organismen was weg en dan kreeg na een tijdje de mijt ineens de overhand. Gelukkig kwam de wijsheid snel dat het substraat gewoon beter niet behandeld kon worden en dat een duizendpootje ofzo hier en daar helemaal niet zo'n kwaad kon.

Maar goed, wat ik ermee wil zeggen is dat het onwaarschijnlijk lijkt dat er nog een natuurlijke mijt in het substraat zat na de magnetron behandeling. En toch daarna een mijtenplaag krijgen. Is de witte mijt altijd wel ergens aanwezig in huis ? Nu met het cocopeat substraat ook. Er zitten geen spullen van buiten in de bak, het zat denk ik niet in de gedroogde en geperste blokken cocopeat en toch had ik na 3 dagen nadat er paprika in ging ineens bezoek van mijten. Waar zijn die rakkertjes vandaan gekomen. Wellicht van de voedsel takken die ik in het terrarium aan de andere kant van de kamer heb staan ? Maar het is frappant, zoveel mijten in zo'n korte tijd.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Hansje Pansje schreef: zo 26 jul 2020, 08:21 Maar goed, wat ik ermee wil zeggen is dat het onwaarschijnlijk lijkt dat er nog een natuurlijke mijt in het substraat zat na de magnetron behandeling. En toch daarna een mijtenplaag krijgen. Is de witte mijt altijd wel ergens aanwezig in huis ? Nu met het cocopeat substraat ook. Er zitten geen spullen van buiten in de bak, het zat denk ik niet in de gedroogde en geperste blokken cocopeat en toch had ik na 3 dagen nadat er paprika in ging ineens bezoek van mijten. Waar zijn die rakkertjes vandaan gekomen. Wellicht van de voedsel takken die ik in het terrarium aan de andere kant van de kamer heb staan ? Maar het is frappant, zoveel mijten in zo'n korte tijd.
Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de mijten het juist als enige wél overleven als je de boel in de magnetron doet.
0001
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 00:46

Bericht door 0001 »

Ik weet dat bij mijt bij de meelwormen en kevers je simpelweg 1-10% split pea flour kan toevoegen (spliterwten in een blender fijnmalen) en dat dit heel erg goed werkt omdat het giftig lijkt voor mijten. Binnen een paar dagen tot een week zijn ze helemaal weg zelfs met groente in de bak en een hoge luchtvochtigheid, en als je een kleine hoeveelheid door het substraat mengt als je ze niet hebt dan werkt het ook preventief.
Nou is dit natuurlijk makkelijk te mixen in het substraat bij de molitor larven en kevers omdat ze toch al op tarwezemelen zitten voor hun dieet en deze toevoeging zelfs wel lekker vinden, maar ik heb geen idee wat voor een effect het kan hebben op deze keversoorten van jullie.

Nou vraag ik me wel af of je misschien wat hele droge (of geweekte?) erwten op het substraat kan leggen en deze vervangen voordat er schimmel kan komen. Ik vermoed dat het niet zo goed zal werken als het niet gemalen is, maar wellicht toch het proberen waard? Of anders to h fijngemalen op de bovenste laag sprinkelen en die er de volgende dag afschrapen en een nieuwe laag aanbrengen? Mits je denkt dat dit veilig is voor je eigen kevers natuurlijk, want daar heb ik nog niet echt verstand van.

Er zijn hier vast mensen die misschien wat leuks kunnen bedenken met deze nieuwe informatie!

https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... ccess=true
Plaats reactie