Huisvesting Stag Beetles

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Sanctified
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 04 jan 2020, 21:47

Huisvesting Stag Beetles

Bericht door Sanctified »

Dag allemaal!

Ik wil graag binnen enkele tijd beginnen aan het houden en kweken van stag beetles.
Nu zit ik nog met een paar vragen ivm hoe ik ze best huisvest.
Zitten ze bij jullie in grote terrariums?
Kan je een koppeltje stag beetles samen houden het hele jaar door? is dit afhankelijk van de soort?
En neem nu dat ik bv. 10 larven kan grootbrengen moet ik dan elk mannetje apart zetten omdat deze dominant zijn over territorium?
Kunnen meerdere vrouwtjes wel samen in 1 bak?

Hoe doen jullie dit na een succesvolle kweek?

Alvast bedankt voor de tips! :mrgreen:
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

De meeste zo niet alle soorten stagbeetle zou ik per paar of trio houden.
Denk dat 99% van de mannen gaan vechten tot uitputting en de dood die erop volgt.
Kans bespaart dan ook op onbevruchte dames omdat de heren de kracht niet meer hebben.

Voor de kweek heb je wit rot hout nodig het liefst een paar mooie stammen.
De rest van de ruimte opvullen met FS en bovenop substraat of potgrond.
Als laatste takken, bladeren en schors zodat ze lekker kunnen rondlopen en weerr rechtop kunnen komen als ze omvallen.


Als ik het goed begrepen heb
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Het type witrothout (mate van rot/hardheid) hangt erg af van de soort vliegend hert die je kiest. Dorcus titanus bijvoorbeeld legt de eitjes bij voorkeur op harder witrot hout, terwijl Cyclommatus metallifer juist zachter hout of substraat zoals flakesoil verkiest. Hier dus rekening mee houden bij de inrichting van je bak.

Verder inderdaad niet meer dan één mannetje in de bak zetten. Een erg succesvolle kweek kan hierbij wel eens lastig zijn. Je hebt dan veel kleine bakjes nodig om de mannen apart te huisvesten, terwijl de vrouwtjes samen in een grotere (eileg)bak kunnen met een mannetje. Een eenzaam mannetje kan met vrij weinig ruimte toe, met dien verstande dat een te kleine huisvesting wellicht niet erg humaan is.

De grootte van de bak hangt verder af van de grootte van de gekozen kever. Lamprima adolphinae past al snel in een wat kleiner bakje, terwijl Prosopocoilus giraffa een flinke behuizing vraagt. Ook daarin dus: de keuze van de soort bepaalt in sterke mate de keuze van de bak/inrichting.

Heb je al een beetje een idee welke soort je eventueel in huis zou willen halen?
Sanctified
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 04 jan 2020, 21:47

Bericht door Sanctified »

ewoud schreef: do 09 jan 2020, 15:15 Het type witrothout (mate van rot/hardheid) hangt erg af van de soort vliegend hert die je kiest. Dorcus titanus bijvoorbeeld legt de eitjes bij voorkeur op harder witrot hout, terwijl Cyclommatus metallifer juist zachter hout of substraat zoals flakesoil verkiest. Hier dus rekening mee houden bij de inrichting van je bak.

Verder inderdaad niet meer dan één mannetje in de bak zetten. Een erg succesvolle kweek kan hierbij wel eens lastig zijn. Je hebt dan veel kleine bakjes nodig om de mannen apart te huisvesten, terwijl de vrouwtjes samen in een grotere (eileg)bak kunnen met een mannetje. Een eenzaam mannetje kan met vrij weinig ruimte toe, met dien verstande dat een te kleine huisvesting wellicht niet erg humaan is.

De grootte van de bak hangt verder af van de grootte van de gekozen kever. Lamprima adolphinae past al snel in een wat kleiner bakje, terwijl Prosopocoilus giraffa een flinke behuizing vraagt. Ook daarin dus: de keuze van de soort bepaalt in sterke mate de keuze van de bak/inrichting.

Heb je al een beetje een idee welke soort je eventueel in huis zou willen halen?

Bedankt Ewoud voor je reactie!

Je begrijpt precies wat ik bedoel. Stel dat je een succesvolle kweek hebt met veel mannetjes zou ik het jammer vinden om ze in een klein bakje te moeten steken. :? (Is dus iets waar ik rekening mee zal houden)

Bedankt voor de tips ivm soort substraat voor de soorten die je aanhaalt, Flake soil begin ik vanaf morgen zelf te maken en voor witrot hout moet ik nog zoeken waar ik dit kan vinden.

Ik begin nog maar net met deze keversoort dus weet ook nog niet zo goed welke geschikt zijn als beginner.

Ik had me wat gebaseerd op deze site;
https://abrowntks.weebly.com/dorcus-hopei.html

Omdat deze soort rustig blijkt en een lange levensduur heeft. Maar het valt nog af te wachten of ik er kan vinden in NL/BE.

Stel ik neem een soort die toch veel ruimte nodig heeft is een terra van 60x40 voldoende of toch beter groter gaan?

Nogmaals bedankt voor je tips!
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Fraaie link zeg! Dat verhaal kun je volgens mij toepassen op de meeste Dorcus-soorten. D. titanus is altijd wel ergens aan te komen lijkt me, hoewel uiteraard de winterperiode niet de beste tijd is om een beestje aan te schaffen. Een terrarium van 60x40 volstaat voor vrijwel alle lucanidae prima. Ik neem aan dat je daarmee het bodemoppervlak te pakken hebt. Minstens zo belangijk is de hoogte. Om lekker te kunnen kweken met bijvoorbeeld D. hopei of titanus moet je minimaal denken aan 20 cm substraat, waarin meerdere stammen hard witrot hout zijn ingegraven. Hou daar naast het "vloeroppervlak" van je terrarium vooral ook rekening mee.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Waarschijnlijk heb je het al gezien,
Maar David heeft Dorcus titanus te koop.
Zie kevers te koop😉
David
L3
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 17:33

Bericht door David »

Stag beetles is zoals eerder vermeld een beetje te algemeen. Veel soorten kan je zelfs niet als koppel samen houden, mannetjes al zeker niet. Er zijn uitzonderingen zoals lamprima en P. muelleri die relatief zwakke kaken hebben. Bij veel dorcus soorten zet je het koppeltje maar samen om te paren om ze dan weer afzonderlijk te huisvesten.
Plaats reactie