Dode kever?

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Dode kever?

Bericht door Benjamin »

Ik heb sinds gister een inactieve kever in mn terra liggen. Als ik hem oppak doet hij ook niks en ik kan hem niet zien ademen, hij is helemaal slap. De kever is een week geleden uit z'n cocon gekomen maar is eigenlijk al die tijd actief geweest, ook met eten. Is deze kever dood, of is er iets anders aan de hand?

Mvg,
Benjamin
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Lag ie op z’n rug?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Nee, plat op z'n buik, alsof hij zo verder kon gaan met lopen. Er zaten nog geen andere kevers in het terrarium dus hij kon ook niet omver zijn gelopen, daarom lag hij misschien niet op zijn rug.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ohh, wat maf. Misschien ff de temperatuur en vochtgehalte beetje omhoog gooien en kijken hoe hij daar op reageert. Maar als hij er morgen nog steeds zo bij ligt, dan zal ie waarschijnlijk dood zijn.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Helaas een grote kans dat hij dood is. Je kan 'm oppakken en de pootjes een beetje bewegen. Als hij nog leeft stribbelt hij tegen. Met een plantenspuit wat water erop spuiten lokt meestal ook een reactie uit.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Ik heb hem vanmorgen opgezet, gaf zelfs geen kik toen hij een naald door z'n buik kreeg dus hij moet wel dood zijn geweest. Nu is hij dat in ieder geval :cry:
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Klinkt wel erg dood ja.. Helaas.. Ik heb echter een keer met M. elephas eenzelfde voorval gehad. Die lag ook dood in de bak. Ik het beestje prepareren, maar verdraaid...... Na enkele dagen (!!!!) begonnen de pootjes weer te bewegen. Bizar, het beestje heeft nog weken geleefd en eieren gelegd.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Dat is inderdaad bijzonder, die van mij is nu zeker dood, ik heb toendertijd meteen een speld door z'n rug gestoken om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren. Ik leg opgezette kevers altijd 2-3 weken boven in de kast en anders was hij daar alsnog de hongersdood gestorven. Met een elephas heb je wel echt geluk gehad, anders was het wel heel zuur geweest na zolang wachten.
Plaats reactie