Ziekte en schoonmaken

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Ziekte en schoonmaken

Bericht door Benjamin »

Een tijdje geleden heb ik een black spot besmetting gehad bij mn pachnodalarven. Daarbij kwam ook dat er een hoop varenrouwmuggen in mijn kweekbakken zaten (ook bij mijn dicronorrhinalarven). De dicronorrhina's zijn voor zover ik weet niet ziek geworden en de varenrouwmuggen zijn opgeruimd met dutchies. De zieke larven zijn afgevoerd. In mijn terrarium zaten al enkele volwassen pachnoda's en deze begonnen verkleuringen op het pantser te vertonen (overal). 2/3 van de dieren is vervolgens overleden, maar het overige deel loopt nog druk rond in het terrarium (met kleine verkleuringen). Nu zijn mijn eerste en dus onbesmette dicronorrhina's uitgekomen, en die moeten nu het terra in. Nu is mijn vraag: is het mogelijk dat de pachnoda's besmet zijn geraakt met black spot (eventueel via de muggen) en kunnen ze dit onderling overdragen. En moet ik mijn terrarium ook schoonmaken in bovenstaande gevallen, en waarmee?

Mvg,
Benjamin
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Benjamin,

Wat jammer die vervelende ziektes en plagen. Vroeg of laat moeten we er allemaal eens aan geloven. Dat krijg je nou eenmaal als je werkt met een levende bodem die vol bacteriën, schimmels en andere ziektekiemen zit. Het is dan zaak om snel een accuraat te handelen.

Black spot op zichzelf is geen ziekte en is daarmee ook niet besmettelijk. Het is een reactie van het immuunsysteem van een larve op een beschadiging of infectie. Zo kan een larve black spot ontwikkelen als hij gebeten is door een andere larve of door een ander in het substraat levend beest. Nematoden of bijvoorbeeld de larven van de varenrouwmug willen dat nog wel eens doen.

Ook bij infecties van schimmels kan black spot ontstaan. In zo'n geval kan het lijken alsof de ene larve de ander besmet met black spot, maar het is dan de schimmel die overgedragen wordt.

Mijten, varenrouwmug en schimmel zijn een teken van een substraat dat te vochtig is. Al deze problemen zijn dan ook op te lossen door het substraat wat uit te laten drogen of door droog substraat door het natte materiaal heen te mengen. Ook het verkleuren en sterven van imago's kan door vocht of schimmel veroorzaakt worden. Heb je voldoende verluchting in je bak?

Ik denk dat je er hoe dan ook verstandig aan doet om je terrarium grondig schoon te maken. Of het nu een bacterie of schimmel geweest is, met het schoonmaken van je bak (bijvoorbeeld met azijn) en het daarna grondig afspoelen maak je de kans kleiner dat je verse kevers hetzelfde euvel overkomt. Het is verstandig om je substraat dan ook redelijk droog te houden. Als je zorgt voor een dikke laag substraat waarvan de bovenste paar cm kunnen uitdrogen dan komt het vast goed.

Succes!
David
L3
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 17:33

Bericht door David »

Kuisen zal zeker geen kwaad kunnen, maar een vraagje wat zijn 'dutchies'
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Dankjewel bas voor je reactie. De bak is denk ik niet te vochtig geweest, ik heb hem zelfs helemaal laten uitdrogen. De dieren kunnen natuurlijk alsnog een infectie zijn opgelopen (jellies). Ik zal mn terra dan morgen gaan poetsen met azijn, en dan zal het wel goed lopen. Wat de verluchting betreft, ik heb een dakrooster en een soort verluchtingssysteem op 10 centimeter hoogte. omdat het substraat te snel uitdroogde heb ik het dakrooster helemaal afgesloten. Deze zal ik dan nu op een kier zetten.

@David, dutchies zijn voor je kevers onschadelijke roofmijten die zo'n beetje al het kleine bodemleven in je bak verdelgen. Dit is dus een noodoplossing maar wel zeer effectief, en als alles dood is kan er ook niks meer kwaad doen aan je larven/kevers. Je kunt ze bij refona bestellen en ze zijn bestemt om bloedmijten te bestrijden, maar ze lusten zo'n beetje alles dat klein genoeg is. Zoals ik al zei; ze kunnen geen kwaad en ze laten de bacteriën en schimmels in je bak in stand zodat het de kwaliteit niet verslechterd. Maar je moet vervolgens wel je substraat gescheiden houden, want als je dutchies ook dood zijn en er komen een paar mijten in, dan zijn de rapen (alweer) gaar.
Plaats reactie