Dode Kevers

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Dode Kevers

Bericht door LindaK »

Hallo,
Vorig jaar had ik voor het eerst kevers (cyprolais aurata) dat ging heel erg goed en ik had van 6 kever 150 nakomelingen.
Op dit moment zijn ze aan het ontpoppen en komen er elke week wel een paar uit. Ik heb er zelf zo'n 25 gehouden.

Maar na een aantal dagen had ik een dode kever, een man. Er is niks aan hem te zien, geen mijten geen raar gedrag van tevoren.
Dat kan natuurlijk een keer gebeuren, maar gisteren had ik weer een dode man. Ook niks aan te zien.
De verschillen met vorig jaar zijn dat er een andere soort bodem in zit, bosgrond gemengd met eikenhouten pallets waar op de zak staat dat het 100% natuurlijk is en geen rare stoffen en dingen mee zijn gedaan.
En ik heb er 2 miljoenpoten in zitten, Archispirostreptus gigas. Deze kunnen als verdediging een irriterende stof afscheiden.

Zoiezo ga ik dit weekend het substraat vervangen voor de zekerheid.
Maar zouden de miljoenpoten een probleem kunnen zijn en de bodem vergiftigen?
Of fruit dat te lang heeft gelegen en alcohol zou kunnen produceren?
Of incest? Ik neem aan dat ik broers en zussen heb gekocht, maar geen idee hoeveel generaties dat al zo gaat :/

Ik heb ook 4 africana oertzeni kevers in dezelfde bak, en die doen het wel gewoon goed.
De bak is 80x80x60 temperatuur 20 tot 26 graden en substraat vochtigheid lijkt goed en ik spray elke dag even kort als het licht uit is.

Alle tips en info zijn welkom, om meer fatalen gevolgen te voorkomen.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Als ik het zo lees denk ik dat de kevers over de miljoenpoten heen zijn gelopen en de irriterende stof hebben opgegeten of dat ze er simpelweg gewoon dood door zijn gegaan door aanraking met de stof. Verder heb ik nog niet zoveel verstand van bodemsubstraat of houden met andere kevers, dus daar durf ik niks over te zeggen.
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Bericht door LindaK »

Er zijn meer mensen die miljoenpoten en kevers samenhouden, dus het moet wel kunnen. Ik weet alleen niet om welke soorten het in die gevallen gaat.
De miljoenpoot is snachts actief en slaapt overdag begraven onder een kokosnoot. Ik heb ze dan ook nog niet tegelijk actief gezien.
Ik ben eerder bang voor dat de miljoenpoot met zijn afscheiding de bodem kan vergiftigen of iets dergelijks.
Of dat er een geheel ongeralateerde probleem is waar ik overheen kijk.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Als de miljoenpoten alleen bij gevaar de stof afscheiden denk ik dat het dan niet aan de miljoenpoten ligt. Aan de bodem ligt het ook niet (zolang alles niet bewerkt is) en als je het fruit na uiterlijk 2 dagen weghaalt kan dat ook geen kwaad, dus het kan zijn dat er nog andere factoren meespelen die misschien al in het larvenstadium actief zijn geweest. maar zoals ik net al zei, ik ben hier ook nieuw ;) . Ik zou gewoon de factoren die eventueel meespelen afstrepen als je zeker bent dat dat het niet is, en dan kijken wat je overhoud.
Plaats reactie