Mecynorhina torquata ugandensis

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Raar dat dan weer vrijwel nergens word vermeld.
Het zal heel veel tijd gaan schelen ook.

Ik zal wel ze op grote selecteren ik denk dat het wel wijs is.
bas
Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door bas »

Tja, er is volgens mij wel meer op internet te vinden waarvan de waarheid discutabel is ;)

Ik kan mij wel iets voorstellen bij de herkomst van de claims van kannibalisme. Het is helemaal niet ongewoon dat er af en toe een larve sneuvelt en het niet haalt tot de verpopping. Als je een bak met 10 larven hebt en na een half jaar zijn het er nog 8, dan zou je zomaar kunnen denken dat het komt doordat ze elkaar hebben aangevallen en opgegeten. Hetzelfde kan echter ook gebeuren wanneer je de 10 larven individueel zou huisvesten. Dan kom je twee lege bakjes tegen en dan zoek je de oorzaak ergens anders; bij onvoldoende voeding, mijten, schimmel, etc.

In verschillende topics van jouw kweekprojecten zag ik voorbijkomen dat er gedurende de ontwikkeling larven verdwijnen, zoals recent bij de cheirolasia burkei. Dat zou ook een aanleiding kunnen zijn om te denken dat ze elkaar hebben opgevreten. Zo'n verhaal gaat vervolgens al snel een eigen leven leiden.

Aanvullend lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat er af en toe een kleine of zwakke larve gegeten wordt. Ook de larven die uit zichzelf sneuvelen zijn gratis eiwitten, dus die vreten ze gewoon op. In mijn ervaring zijn dat er echter niet veel en weegt het absoluut niet op tegen de nadelen van alles individueel huisvesten.
Plaats reactie