Vrucht over gezet voor kinshi

Wat geef jij je kevers te eten?
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: ma 23 feb 2026, 23:16 Bedankt voor de tip. Dat kan ik ook proberen dan. Het voelde inderdaad wel ietwat droog aan alhoewel er erg veel condensatie op de bak is.
Condensatie zegt weinig. Dat is afhankelijk van de buitentemperatuur namelijk. De bak kan zeiknat zijn maar niet condenseren of behoorlijk condenseren aan de buitenkant maar inwendig gortdroog zijn. Dat is wel iets wat ik in een jaartje geleerd heb door veel larven te hebben. Voelen is weten.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Wel, mijn poging is om zeep vrees ik. Er is een klein plekje groene schimmel aan het ontwikkelen. Als ik het zaagmeel er uit doe, opnieuw droog, en de slechte stukjes er uit haal, zou ik het nog kunnen gebruiken om flake soil mee te maken? Ik ga sowieso nog een nieuwe poging proberen maar dan als het wat warmer is om de kansen te verhogen. Het is nu toch te laat. De lamprimas gaan volgens mij geen vers substraat meer nodig hebben aangezien ze genoeg hebben nu om de rest van de cyclus te voltooien. En om de prosopocoilus larven nu nog van substraat te veranderen is misschien geen super idee. Maar goed, ik heb nog meer dan genoeg broed en zaagmeel pellets over voor een nieuwe poging voor de volgende generatie (als die er komt ten minste)
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Hier ook 2 potten helaas terwijl ze er zo goed uitzagen.

Voor flakesoil moet je het eerst weer helemaal laten uitdrogen eerst van mij part in de magnetron.

Die sporen hangen altijd overal in de lucht dus onsteriel blijft listig.
Bijlagen
20260301_135957.jpg
20260301_135957.jpg (150.59 KiB) 10 keer bekeken
20260301_140001.jpg
20260301_140001.jpg (149.24 KiB) 10 keer bekeken
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Ja inderdaad. Erg jammer. Maar als het weer warmer is kan ik de bak terug in de kast zetten met de deur dicht en dan kunnen er hopelijk minder schadelijke dingen in waaien.
Plaats reactie