Ik ben nog voorzichtig met deze coconewoud schreef: di 06 jan 2026, 15:40 Supermooi om te zien! Het is lang geleden dat ik titanus titanus (geen palawanicus) in huis had. De ontwikkeling kan inderdaad rap gaan. De cocon die je hebt liggen kan wat mij betreft geen vrouw zijn, die halen nooit de 40 gram. Destijds heb ik, om de poppen te kunnen zien, een aantal cocons voorzichtig geopend. Bijzonder spectaculair en iets wat je echt wel gezien moet hebben! Als je de vorm van de cocon zoveel als mogelijk behoudt, de pop hierin terug legt én de boel weer zo goed als mogelijk afsluit, ging het in mijn ervaring vrijwel altijd goed.
Vraagje(s): die kinshi, grote bakken vol, hoe pak je dat aan? Beukenzaagsel incuberen met oesterzwam? Steriel of niet? Mocht ik ook zulke bakken op gang krijgen, dan ga ik binnenkort weer met lucanidae aan de slag, het kriebelt;-).
Zelf kinshi maken gaat niet altijd goed en heb je echt een steriele ruimte voor nodig met juiste apparatuur of met puur geluk onsteriel.
Je kan ook broedzakken op zaagsel voor paddenstoelen kopen en deze uitlaten werken zo doe ik het nu afentoe komt er nog wel een vrucht hier en daar omhoog.
Dorcus titanus is daar gelukkig niet moeilijk in redelijk verse kinshi.