Prosopocoilus savagei

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Ja zou het dan eindelijk gaan gebeuren?!
De donkere rand verraad het hopelijk een beetje.
Bijlagen
20260421_203151.jpg
20260421_203151.jpg (154.46 KiB) 104 keer bekeken
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Lijkt mij ook wel een popkamer.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: di 21 apr 2026, 21:24 Lijkt mij ook wel een popkamer.
Is het ook :D nu nog in prepop fase ben benieuwd hoelang het zal duren. De kamer is erg lang dus hopelijk een grote jongen.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Inderdaad. Maar een lange kamer betekent ook niet altijd een grote kever. Dat hebben de lamprimas bij mij wel bewezen :lol: . Pokamers van 10 cm voor kevertjes die waarschijnlijl hooguit 3,5 cm worden. Maar ga ervan uit dat dit bij andere soorten niet echt een ding is dus inderdaad hopen dat je daar een grote jongen hebt.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: vr 24 apr 2026, 19:10 Inderdaad. Maar een lange kamer betekent ook niet altijd een grote kever. Dat hebben de lamprimas bij mij wel bewezen :lol: . Pokamers van 10 cm voor kevertjes die waarschijnlijl hooguit 3,5 cm worden. Maar ga ervan uit dat dit bij andere soorten niet echt een ding is dus inderdaad hopen dat je daar een grote jongen hebt.
Dat is bij phalacrognathus ook wel eens en toen kreeg ik een hele grote vrouw en ik dacht nou dat kan echt niet maar toch was het zo.
Maar deze larven hebben op kinshi gezeten en dan verwacht ik wel inderdaad wat.
Het is bijzonder dat zowel bij prosopocoilus savagei en phalacrognathus muelleri zij hetzelfde gedrag vertonen op het einde .
Er ontstaat een soort van wanderingfase als ze bovenop de kinshi gaan liggen en dan eenmaal overgezet in flakesoil en het lente word (dus de temperatuur gaat omhoog) besluiten ze om te gaan verpoppen. Ik heb ze nauwlettend in de gaten gehouden en heel wat mysterie inmiddels opgelost.
Wat je vaak ziet ook bij sommige hertachtige en zeker niet bij allemaal hoor ,is dat als de boomstam niet groot genoeg is om in te verpoppen dat ze een plek in de houtachtige aarde ernaast maken.
De boomstam staat gelijk aan de pot kinshi maar ze kunnen nergens heen dus is substraat veranderen essentieel maar telang wachten is dodelijk.
Phalacrognathus zoekt ander substraat maar ik wacht te lang door onwetendheid,hij gaat of wil naar prepopfase in een omgeving waar hij dat niet kan of wil dus sterft zoekend naar een geschikte plek voor verpopping.

Ik heb het nu een paar keer meegemaakt en zie duidelijk een patroon erin .
Hetzelfde uiteraard bij cyclommatus elaphus meegemaakt ookal zijn die erg complex zit er veel vergelijkend gedrag in ookal is kinshi uit den boze bij die soort.
Plaats reactie