Pagina 3 van 3
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: wo 06 mei 2026, 08:20
door Capsicum
René Verheij schreef: di 05 mei 2026, 23:46
Ik kon dit vinden. Het lijkt op appel. Misschien eerder zuurder fruit?
Dat lijkt inderdaad appel! Bijzonder, bij mij eten ze dat niet. Ik heb appel ook nog nergens als suggestie gezien. Er zijn verschillende geruchten dat ze soms bij bepaalde kwekers wel wat fruit lijken te eten.
Bij een kweker op insta werd duidelijk gefermenteerde banaan genoemd. Misschien is fermentatie wel de doorslaggevende factor. Dat ga ik nu testen, ook met fruit.
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: ma 15 jun 2026, 20:00
door Capsicum
Kibakoganea is niet een heel aanwezige soort in de kweekbak; af en toe heb ik ze maar gezien. Toch de stoute schoenen aangedaan en even voorzichtig een deel van de kweekbak gecheckt; ik vond direct al een stuk of 10 kleine larven!
Tot nu toe lijkt er eigenlijk niets heel moeilijk aan deze soort, afgezien van dat de imago's niet of nauwelijks lijken te eten. Een deel van de larven vond ik in de flakesoil met stukjes witrot hout en een deel zat in de witrotte stronken.
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: ma 15 jun 2026, 20:52
door Elias
Proficiat!
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: ma 15 jun 2026, 21:19
door ArthurV
Fantastisch resultaat Ari. Gefeliciteerd!
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: ma 15 jun 2026, 22:14
door René Verheij
Gaaf! De temperatuur had je ook wat hoger toch?
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: di 16 jun 2026, 11:38
door Capsicum
Bedankt! Hopelijk kan ik ook nog wat gaan verspreiden van deze soort.
@René Verheij ik heb ze inderdaad gewoon net als de rest staan, geen extra lage temperatuur.
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: vr 19 jun 2026, 21:35
door Capsicum
Omdat ze in een ruime bak met veel witrotte stronken en flakesoil zitten, wil ik de larven nu eigenlijk gewoon met rust laten. Als deze soort gevoelig is voor warmte lijkt de zomer me niet de juiste tijd om alles op te gaan graven. Ik heb alleen geen idee hoe het zit met cannibalisme. Rutelinae zijn over het algemeen plantaardig georiënteerd, maar hoe zou dat met de larven zitten?
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: vr 19 jun 2026, 22:33
door René Verheij
Capsicum schreef: vr 19 jun 2026, 21:35
Omdat ze in een ruime bak met veel witrotte stronken en flakesoil zitten, wil ik de larven nu eigenlijk gewoon met rust laten. Als deze soort gevoelig is voor warmte lijkt de zomer me niet de juiste tijd om alles op te gaan graven. Ik heb alleen geen idee hoe het zit met cannibalisme. Rutelinae zijn over het algemeen plantaardig georiënteerd, maar hoe zou dat met de larven zitten?
Ik zou me er niet al te druk om maken.
Ik heb dorcus titanus,phalacrognathus muelleri en prosopocoilus giraffa larven in hout gevonden echt vlak naast elkaar ze pakken hun eigen space en uiteindelijk als alles op is gaan ze opzoek naar een nieuwe stam.
De grootste blijft en derest vlucht hopend naar een beter verblijf.
Re: Kibakoganea koyamai (Rutelinae)
Geplaatst: zo 21 jun 2026, 19:51
door Capsicum
Klinkt logisch! Ik laat ze in ieder geval nog een tijdje zitten tot een koelere periode en dan ga ik de larvenbalans opmaken...