Pagina 17 van 21
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: za 09 mei 2026, 23:27
door René Verheij
Weer veel cocons gevonden vandaag,genummerd en op datum gezet .
Ook alweer veel L1 larven gespot maar wegens ruimte gebrek maar in de broedbakken gelaten.
Ook is er een mtu uitgekomen waarvan ik dacht dat het echt een mpc zou moeten zijn .
Maar ze past waarschijnlijk weer mooi bij me volgende broedlijn.
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: ma 11 mei 2026, 22:20
door René Verheij
Koppel 13 , ik had weinig substraat dus voor eierleg het oude substraat van de goliathus larven gebruikt en dan is dit wel te verwachten.
Ik vond ze alleen niet zo gunstig voor de goliathus eieren.
Dus zo onschuldig vind ik ze niet .
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: ma 11 mei 2026, 22:37
door René Verheij
Volgens mij heb ik mijn fout gevonden.
Dit oogt een mpc mannetje ookal is hij egaal groen
Het was ook de enige qua datum die het kon zijn . Maar ik wacht het nog even af.
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: di 12 mei 2026, 00:02
door Pim
René Verheij schreef: ma 11 mei 2026, 22:37
Volgens mij heb ik mijn fout gevonden.
Dit oogt een mpc mannetje ookal is hij egaal groen
Het was ook de enige qua datum die het kon zijn . Maar ik wacht het nog even af.
Ik zie de hoorn niet goed. Is het een rechte hoorn (I-vorm) of een Y-vormige hoorn? In het laatste geval is het wellicht een Mpc, hoewel ik zijn dekschilden daar niet bij vind passen.
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: di 12 mei 2026, 00:11
door René Verheij
Zo zit ik dus ook maar inderdaad de y vorm moet ik later nog bestuderen als hij uitgehard is plus dat ik een vrouw verwacht had en dat klopte weer wel bij diegene die als mpc genoteerd stond dus dat word nader te bepalen.
Gelukkig is het een keuze uit koppel 8 of een mpc dus verdere mogelijkheden zijn er niet .
Ik dacht door de 2 hoog geplaatste hoorns dat het daardoor een mpc mogelijk zou kunnen zijn en niet aan de y vormige hoorn gedacht.
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: di 12 mei 2026, 21:30
door René Verheij
Het is dus toch een mtu overduidelijk.
Inmiddels 10 imago's waarvan 4 inactief en al 23 cocons en nog aardig wat larven.
Wel blij dat ik er een hoop van de hand heb gedaan anders had ik ongeveer 350 imago's gehad hier als niet meer

nou dan moet ik een kinderkamer volstorten met substraat.
Wel een leuk idee voor bij/in een vlindertuin heel natuurlijk en ze doen elkaar niks tot weinig.
Mtu's en veel soorten zijn niet heel ingewikkeld en zouden denkik op een natuurlijke wijze met enige vorm van extra toevoeging van bladsubstraat bovenop de aarde prima gedijen.
Iets waar ik weleens aan denk om een oude bloemenkiosk om te toveren oid maar dat zou nu al een behoorlijke verhuizing worden plus dat je dan op locatie verzorgd na je gewone werk en de weekenden dat zou te intensief worden.
Maar wel een leuk streven voor me ouwe dag wellicht om zoiets te realiseren zeker omdat ik vroeger ook een aantal soorten vlinders kweekte.
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: do 14 mei 2026, 21:13
door René Verheij
Toch bijzonder zo egaal uit deze ouders
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: do 21 mei 2026, 17:02
door René Verheij
Bijna alle kevers gaan over de grens
Een Fransman wil een mannetje en later koppeltjes maar dat is nog even geduld hebben.
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: do 21 mei 2026, 20:48
door René Verheij
Weer heel veel eieren gevonden en ben een systeem aan het uitproberen ook ter ruimtebesparing .
Mtu's gaan vaak ook naar de oppervlakte opzoek naar voedsel en ik heb nog niet gemerkt dat ze in L1 fase andere eieren aantasten.
Dus een bakje met eieren en substraat tot de rand gevuld ligt in een grotere bak (met al larven erin) op het substraat .
Het idee is een test om te kijken of de net uitgekomen larven buiten mijn toezicht zo zichzelf scheiden van de nog niet uitgekomen eieren.
Re: Mecynorhina torquata ugandensis
Geplaatst: wo 27 mei 2026, 21:10
door René Verheij
De grote man is overleden

hij is niet erg oud geworden maarja heeft een heel druk leven gehad met 3 vrouwen en heel veel verschillende temperaturen en verblijven meegemaakt ook.
In iedergeval heel veel larven vanuit hem al.
Vandaag weer 4 kleinere mannetjes uitgekomen.