Waarom gaan mijn larven dood? :(

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

Halina Verboom schreef: za 31 mei 2025, 14:16 Hoi allemaal. Ik heb ze nu in hummus (de verkruimelde laag onder het laagje met rottende bladeren) gezet met witrothout. Ik hou de luchtvochtigheid goed. Maar zie geen verbetering. De larven worden steeds kleiner en dan gaat de kleinste langzaam dood😥zelfs als ik ze met de hand voer. ik heb er nu nog 3.
Heb je een foto van je opzet?
Kan zijn dat ze nu gewoon teveel energie zijn verloren door het niet aanwezig zijn van voer.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Halina Verboom
Ei

Bericht door Halina Verboom »

Ik heb drie foto’s geüpload. Eentje van hoe de drie larven er nu uit zien. Ze zijn achteruit gegaan😥de kleinste heeft het nu heel zwaar. Je ziet ook hoe ineen gekrompen deze is. Als ik foto’s maak van het substraat dan zijn de bestanden te groot om te uploaden dus ik heb alleen een foto van wat substraat in mijn hand. Hummus, rottende bladeren en witrothout uit het bos gemaald met de hand.
Bijlagen
IMG_6183.jpeg
IMG_6183.jpeg (143.88 KiB) 100 keer bekeken
IMG_6175.jpeg
IMG_6175.jpeg (92.23 KiB) 100 keer bekeken
IMG_6173.jpeg
IMG_6173.jpeg (113.13 KiB) 100 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Halina Verboom schreef: za 07 jun 2025, 00:13 Ik heb drie foto’s geüpload. Eentje van hoe de drie larven er nu uit zien. Ze zijn achteruit gegaan😥de kleinste heeft het nu heel zwaar. Je ziet ook hoe ineen gekrompen deze is. Als ik foto’s maak van het substraat dan zijn de bestanden te groot om te uploaden dus ik heb alleen een foto van wat substraat in mijn hand. Hummus, rottende bladeren en witrothout uit het bos gemaald met de hand.
Ff een tip tussendoor.
Maak een foto en maak daar een screenshots van .die bewerk je dan naar je gewenste formaat .en dan accepteerd het forum het wel .
Ben ik inmiddels achter
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Gezien van wat ik zie ( en ik ben geen expert) zou ik zeggen iets minder vochtig houden op dit substraat maar zie weinig blad/voeding eigenlijk .
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ik denk dat cruciaal nu is dat je eiken of beukenblad toevoegd en minder nat.
L1 vind meestal nat leuk naarmate ze L2/L3 worden is er steeds minder behoefte naar.

Ik denk echt wel dat je ze kan redden maar het substraat bijvullen met bladsubstraat en niet geheel veranderen want dan gaan ze in shock zeg maar. Dus 50/50 .
Halina Verboom
Ei

Het substraat is met beuken en eiken blad. Ik heb alles verkruimeld. Er zit ook amper aarde doorheen. Bijna alleen maar humus, witrothout en rottend blad waaronder eik en beukenblad. meestal is het ook wel wat droger. Ik had net gesproeid. Maar wel heel erg bedankt voor de tip! Ik wist niet dat ze meer van wat drogere aarde hielde. Ik had geleerd dat het substraat niet uit elkaar mag kruimelen en dat er geen water uit mag komen als je er in knijpt.

Ik ben bang dat ik al wel weet wat er is gebeurt. Doordat mijn porcellio Leavis pissebedden kolonie ziek was geworden een tijd terug had ik het substraat bij alle dieren in hun geheel ververst en ontsmet in de oven. De larven leken daar lang goed op te gaan net als de vorige keer. Ik denk dat ze dus voeding te kort zijn gekomen en in shock zijn geraakt door de verandering van het substraat. Nu deed ik ze ook steeds overzetten omdat als er een larve dood ging er al aaltjes in het verblijf zaten. Ik heb het oude substraat nog. Maar ze hebben daar al lang niet in gezeten :( zal ik het er direct bij doen?
Halina Verboom
Ei

Het verklaard ook waarom mijn pop was overleden. Hij had gewoon te weinig voeding binnen denk ik😢
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Geduld is een schone zaak,en alhoewel ik daar zelfs moeite mee heb lees is ik dermate veel veranderingen of aanpassingen in een veelste tekort tijdsbestek dat het best wel logisch is dat larven dood gaan.

Het is vrij simpel zeker bij dit soort soorten, zorg voor beuken en eikenblad substraat gemixt met flakesoil of blacksoil en inderdaad de vochtigheidsgraad die jezelf aan gaf en laat ze maar eten als het bladsubstraat op is gewoon bijvullen eventueel klein beetje witrothout erbij en ik probeer weleens een stuk appel erbij want sommige larven vinden daar wel hun voeding.
Halina Verboom
Ei

Zal ik het oude substraat toevoegen of zo laten? Ze waren waarschijnlijk al in shock toen ze in dat substraat zaten. Ik wil best nog vanalles toevoegen maar ze zouden met wat ze nu hebben tenminste voeding binnenmoeten krijgen maar ze worden niet beter. Ik denk dat ze nu te vermoeid en in shock zijn. Maar als ik daarin nog wat kan doen om ze te helpen hoor ik het graag. Desnoods breng ik ze bij iemand langs die daarin meer ervaring heeft zodat ze niet afhankelijk zijn van mij.

Ik heb ook nog een L3 dynastes hercules lichyi larve die ik had over gezet. Wat is daar de gewenste substraat mix voor? En hoe kan ik hem nog helpen?
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Halina Verboom schreef: zo 08 jun 2025, 21:29 Zal ik het oude substraat toevoegen of zo laten? Ze waren waarschijnlijk al in shock toen ze in dat substraat zaten. Ik wil best nog vanalles toevoegen maar ze zouden met wat ze nu hebben tenminste voeding binnenmoeten krijgen maar ze worden niet beter. Ik denk dat ze nu te vermoeid en in shock zijn. Maar als ik daarin nog wat kan doen om ze te helpen hoor ik het graag. Desnoods breng ik ze bij iemand langs die daarin meer ervaring heeft zodat ze niet afhankelijk zijn van mij.

Ik heb ook nog een L3 dynastes hercules lichyi larve die ik had over gezet. Wat is daar de gewenste substraat mix voor? En hoe kan ik hem nog helpen?
Hercules kan ik je niet mee helpen wat ik weet is flakesoil met witrothout vlokken of stammen.

Betreft micans in bladsubstraat met flakesoil of blacksoil gemixt eventueel klein beetje witrothout vlokken en het vocht mag er niet uitdruipen dus handvochtig.
Temperatuur rond de 20 graden en bladsubstraat bijvullen als je alleen nog maar pellets oftewel poepkorrels ziet liggen.
En niet meer verstoren is nu echt wel cruciaal.
Als je het wil weten til ik het plastic bakje op en kijk aan de onderkant of ze nog larven zijn .
Plaats reactie