Eerste MTU
Net terug van vakantie en helaas ben ik een larve kwijt geraakt. Geen idee waarom. Ze lag dood op het substraat. De rest is voor zover ik weet in orde.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Hier ook hoor, een dode L3, 4 dode cocons waarvan 1 van jou ook helaas (mannelijke) en ook een misvormd. Ik vermoed dat het te warm was bij mij.Elias schreef: za 18 jul 2026, 19:48 Net terug van vakantie en helaas ben ik een larve kwijt geraakt. Geen idee waarom. Ze lag dood op het substraat. De rest is voor zover ik weet in orde.
Ja, denk dat het bij mij misschien ook de aanhoudende warmte was.
Dankzij René heb ik nu een vrouwtje voor mijn eenzame mannetje. En ze laten er duidelijk geen gras over groeien. Ze is hier amper een uur en ik zie net dit.
- Bijlagen
-
- 20260722_194456.jpg (126.74 KiB) 356 keer bekeken
Ben het vrouwtje kwijt en ook een larve helaas. Door de hitte vrees ik. Dus als iemand nog een vrouwtje over heeft, ben ik geïnteresseerd.
Ondertussen heb ik een nieuw vrouwtje. Denk dat de rest van augustus en een deel van september de temperatuur wel nog goed zou moeten zijn dus misschien komen er toch nog larfjes van hopelijk.
Een derde cocon is helaas overleden. Ik heb eens geluisterd of ik iets kon horen rollen maar ik voelde en hoorde helemaal niets terwijl hij ondertussen wel al verpopt had moeten zijn dus ik heb een klein gaatje gemaakt om te checken en helaas lag er een dode larf in. Erg jammer want het was mijn zwaarste tot nu toe.
Gaat niet super met de mtu. Mijn eerste vrouwtje heeft geen eitjes gelegd dus ik wou eens checken of de nieuwe wel legt, en daar zijn deze 2 rare eitjes uitgekomen. Zien er uit als boontjes dus ik weet niet of deze gaan uitkomen.
- Bijlagen
-
- 20260831_140756.jpg (117.54 KiB) 120 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Vers gelegd, ze veranderen van vorm en grote naarmate de larven zich inwendig ontwikkelenElias schreef: ma 31 aug 2026, 14:14 Gaat niet super met de mtu. Mijn eerste vrouwtje heeft geen eitjes gelegd dus ik wou eens checken of de nieuwe wel legt, en daar zijn deze 2 rare eitjes uitgekomen. Zien er uit als boontjes dus ik weet niet of deze gaan uitkomen.
Had ik ook als optie gezien maar meestal zijn die ovaal en niet gebogen dacht ik. Maar goed, jij hebt meer ervaring met deze dus je zal wel gelijk hebben. Ik heb de larven ook net ververst en wat van hun oude substraat nog snel bij het koppeltje gedaan in de hoop dat dit ook wat aanmoedigt om eitjes te leggen, en bij het toevoegen van dit heb ik nog een mooi rond eitje gevonden dat ik gemist had. Dus het zijn er 3 nu. En de 3 overige larven doen het goed. Ik denk zelfs dat er uiteindelijk toch nog een vrouwtje bij zit want bij die ene vind ik helemaal geen stipje en bij de andere 2 is het wel vrij duidelijk ondertussen. Wel grappig want degene die volgens mij een vrouwtje is, is de grootste.