Show je kweekopstelling

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Koen
Chalcosoma chiron

Show je kweekopstelling

Bericht door Koen »

Aangezien iedereen een andere aanpak heeft kwa showbakken, kweekbakken, larvenbakken etc., dacht ik, laat ik eens een apart topic aanmaken waar iedereen zijn of haar kweekopstelling kan showen en eventueel erbij kan vertellen waarom ze voor deze opstelling hebben gekozen.

Ik zal alvast aftrappen:
Momenteel heb ik nog niet veel in kweek en loopt er maar 1 soort rond, desondanks ben ik alvast 2 kastruimtes volledig aan het inrichten voor larvenbakken buiten mijn enkele displayterrarium.

In de woonkamer staat de onderstaande kast met daarin mijn displayterrarium/kweekbak, en de onderste helft van de kast heeft 2 deuren met daarachter 3 planken waar ik op de bovenste plank precies een 18L C-box kwijt kan, op de onderste 2 planken passen per plank 4 stuks 6L C-boxen.
Daarnaast heb ik dan nog ruimte om onder andere wat jelly's, gammarus, sproeier etc. kwijt te kunnen (en mogelijk nog wat kleine maten bakjes).
20260801_201816.jpg
20260801_201816.jpg (90.09 KiB) 70 keer bekeken
In de hal heb ik wat inbouwkasten met daarboven kasten met schuifdeuren, 1 vak daarvan heb ik nu voor larvenbakken gereserveerd. Hierin kan ik ofwel 4 lagen van 6x 6L C-boxen kwijt, of 3 stuks 18L C-box en dan nog 4 stapels van 4 stuks 6L C-box. Ik moet dus nog even 10 dozen gaan kopen, maar ik heb mijn plaatselijke Praxis de afgelopen 2 dagen leeggekocht dus ik moet even wachten tot ze weer nieuwe binnenkrijgen :lol:
20260801_194144.jpg
20260801_194144.jpg (107.54 KiB) 70 keer bekeken
Ik houd van efficiëntie, dus deze dozen zijn niet zomaar gekozen. Doordat ik momenteel vooral de focus heb op mijn Eudicella kweek, en die dus prima samen in kweekbakken kunnen, maar ook voor eventuele grotere soorten die wat meer volume nodig hebben per larf.
Daarbij wilde ik zo min mogelijk loze ruimte in de kasten hebben, dus heb ik eerst een database gemaakt in excel met daarin meerdere types bakken om daarin een snelle inschatting te kunnen maken welke dozen het beste zouden passen. Dit zodat ik op die manier met zo min mogelijke verschillende types dozen de nu beschikbare kastruimte zo goed mogelijk kon vullen met substraat.

Eventuele extra kweekbakken zullen later in mijn hobbyhok komen in een zware stelling waar ook mijn 3D-printers en extra aquaria staan, waar ook gewoon daglicht aanwezig is. Dat hok en de stelling moet ik alleen eerst nog weer opruimen omdat het nu vooral nog opslag/rommelhok is. Hierin heb ik ook een bureau staan en heb ik een 60x40x5cm euronorm doos als werkbak, dan kan ik gewoon substraat morsen en blijft de rommel binnen de perken.

Daarnaast komt er mogelijk ooit nog een groot display/kweekterrarium in de woonkamer, maar dit is pas voor als het echt weer uit de hand gaat lopen. Oftewel mijn opstelling zal met de tijd wel gaan veranderen, dus dat is dan een mooi moment om hem in dit topic weer te updaten.

Ik ben heel benieuwd naar jullie opstellingen en achterliggende gedachten waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn, dus brand los.
Met vriendelijke groet,
Koen

3.2.0 Eudicella gralli hubini
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Leuke opstelling, en een leuk idee ook. Die van mij is een stuk simpeler :lol: gewoon een rek voor alle Larven en als er plaats genoeg is kweekbakken. De kweekbakken van de mtu, de dynastes hercules lichyi en de cyclommatus mniszechi staan naast, op en onder mijn bureau (normaal gezien toch momenteel staan sommige in de kelder en de berging wegens de temperatuur). Als kweekbakken gebruik ik gewoon plastic bakken. Ze zijn makkelijk en goedkoop (maar later als ik uit huis ben lijkt het mij wel leuk om voor kleurrijke soorten zoals de mtu, ook terrariums te gebruiken. Maar het is ten minste al een upgraden van hoe het in het begin was. Kweekbakken op de grond gestapeld en alle potjes met aparte larven stonden op een grote kartonnen doos die als tafel en flakesoil kast diende :lol: had toen ook wel wat minder soorten maar het rek is wel een stuk praktischer.
Bijlagen
20260314_175125.jpg
20260314_175125.jpg (70.7 KiB) 65 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Bij ons zijn het er zoveel dat het hectisch is. Overal staan broedbakken en bakken met larven.
Ik weet wat de ideale opstelling is maar we zijn daar nog lang niet door ruimtegebrek.
De trapkast is de koelere ruimte voor lucanidae en dynastidae larven . De iets warmere bijkeuken is voor cetoniinae larven en de broedbakken voor alle soorten. De warme schuur staat vol met terraria en cetoniinae larven.
Plaats reactie