Werken met kunststof in kleinere oplages is gewoonweg niet haalbaar als je spuitgietkwaliteit wilt (wat voor profielen, scharnieren, enzovoorts vaak wel de beste productiemanier is).
Onderdelen zoals je in exoterra terraria vind, zijn allemaal spuitgietwerk, en voor elke afmeting heb je dus een aparte matrijs nodig. Daarom werken ze ook maar met een beperkt aantal afmetingen om de matrijskosten zo laag mogelijk te houden (15cm stappen ipv bijvoorbeeld 5cm). Kleinere matrijzen zitten al snel tussen de 5-10.000 euro (6-7 jaar geleden en dan heb ik het over onderdelen van ongeveer 5x5x5cm, en ik meen wel meerdere tegelijk), ik denk dat je voor het gros van de onderdelen van een exoterra terrarium over grotere bedragen praat, ivm grootte/lengte van de onderdelen. Voordeel is dat je uit een aluminium matrijs wel tussen de 25.000 en 100.000 producten haalt, waardoor onderdelen dus goedkoper worden door de grote hoeveelheden.
Bij kleinere oplages is watersnijden, cnc frezen, lasersnijden, 3D-printen, etc. vaak de goedkopere oplossing, met ook het gemak van snel aan kunnen passen/verbeteren van ontwerp van onderdelen, zonder weer een nieuwe matrijs te moeten produceren. De kosten per onderdeel zijn wel hoger, en voor scharnieren is niet elke methode even geschikt (tenzij je goed ontwerpt, dan kan er veel meer mogelijk zijn).
Er is op een bepaald punt een kantelpunt waar spuitgieten goedkoper wordt dan kleinschalige productie met andere productietechnieken. Waar die precies ligt is heel variabel, afhankelijk van de complexiteit van de betreffende onderdelen en gekozen producenten (ik weet zelfs een product van een groot bekend aquariummerk waar een nieuw product een ge-3D-printe behuizing heeft ipv spuitgietwerk, gaat het ook wel om een product waarvan ik verwacht dat er waarschijnlijk geen tienduizenden van verkocht gaan worden, en is dat dus de meest economische oplossing in dit geval).
3D-printen heb ik zelf nog een tijdje zakelijk gedaan, ook met grotere oplages, maar 3D-printen is vooral tijd en stroomintensief, waardoor ik bijvoorbeeld ook wel m'n adresje heb om te laten lasersnijden als ik daar een keer iets van nodig heb. Ik heb ook genoeg mensen daarheen doorgestuurd van leuk dat je dit wilt gaan printen, maar laten lasersnijden gaat je veel geld schelen, stuur ze deze tekening maar op en het komt goed (plaatwerk is niet leuk om te printen). 3D-printen is wel echt top om concepten te testen en snel te kunnen itereren zolang het binnen de maten van het printbed blijft.
Dus ik vrees eerlijk gezegd dat je geen all-in-one adres gaat kunnen vinden. De beste kans is misschien een spuitgietbedrijf die al matrijzen hebben liggen uit een andere hoek die toepasbaar kunnen zijn voor jouw ontwerp waardoor je daar bijv. je scharnieren vandaan kunt toveren voor een betaalbare prijs.
Kwa volledige bakkenbouwers:
Blue lagoon - Werkt vooral met glas en hout, en kan ook met scharnierdeuren leveren. Mijn bak met schuifdeuren passend in m'n kast heb ik daar besteld en is erg netjes afgewerkt.
Rrfrogs - Werkt met aluminium sandwich panelen. Vond deze net te duur voor m'n bakje in de kast omdat ik toch alleen de voorkant ervan kan zien, maar wordt waarschijnlijk wel m'n go-to voor een losstaande bak. Want de bak die bij een bekende van me staat is erg strak.
Andere bakkenbouwers heb ik geen ervaring mee dus kan ik niet over oordelen.
Ben wel heel erg benieuwd naar de twist die je eraan wilt geven, mijn grootste issue met de huidige standaardbakken is vooral de voorschothoogte die wat hoger zou mogen zijn. Wat je verder kan verbouwen met een losse bovenkant en klapdeurtjes weet ik zo snel niet. Maar wie weet heb je inderdaad echt een topidee waar nog niemand aan heeft gedacht en waar mensen wat mee kunnen in de hobby. Heb hier de kweekgroep toch vaak het liefst ook zichtbaar zitten, heb ze toch voor het uiterlijk genomen, en niet perse voor de kweek, dat is vooral om ze altijd beschikbaar te hebben om ze te kunnen zien

.