Ik ben heel erg benieuwd hoe iedereen die kweekt zijn setup heeft .
Ikzelf vind dat ik het niet zo best voor elkaar heb omdat ik continu alles moet monitoren in een schuur die of te koud of te warm word en een huiskamer die dan weer net niet warm genoeg is dus ben erg druk met onnodig regelateurtje spelen daarin.
Ik ben druk bezig om een klimaatkamer te organiseren die ik op zo'n 24 graden met ventilatie en een nog te bepalen luchtvochtigheid wil gaan maken voor puur larven en cocons en mogelijk broedbakken.
Ik denk aan temperatuur,luchtvochtigheid,ventilatie en hoe constant of stabiel deze factoren gewenst zijn.
Iedereen mag zijn ervaringen delen hoe klein dan ook met succes of juist tegenslagen puur om van te leren.
Ideeën qua systemen die geautomatiseerd de boel reguleren word ook zeker gewaardeerd,iets waar ik zelf naar opzoek ben en mee bezig ben tevens.
Ik heb al aardig veel verteld hoe het eraan toe gaat bij mij en hoeveel werk het daardoor is en zou zeggen ga los en verrijk elkaar met kennis en gemak voor in de toekomst.
Klimaatkamer
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Afhankelijk van het formaat en budget kan je kijken om het bijvoorbeeld met esphome op homeassistant te laten draaien, of meer industrieel met een PLC. Die laatste worden veel gebruikt in automatiseringstechniek, kosten wat meer, een esp32 met daarop esphome en gekoppeld aan een homeassistant server is meer hobbyniveau, maar kosten zijn significant lager. Ik draai op die laatste momenteel mijn thermostaat en automatische wateraanvulling op mijn zeeaquarium. Werkt top, al moet je de boel wel zelf programmeren en zorgen dat je het zo programmeert dat het stand-alone kan draaien onafhankelijk van of bijv. de wifi werkt. Voordeel is wel dat als ie wifi verbinding heeft en je hebt meetwaardes buiten bepaalde grenzen, dat je notificaties kan pushen naar je telefoon, of ergens een lamp aan kan laten springen (of wat je ook wilt).
Wil hier eerst puur naar temperatuurmonitoring gaan, aangezien ik in het verleden ook altijd af kon zonder temperatuurregeling. Maar mocht het nodig zijn kan ik altijd nog een temperatuurgeregelde box maken.
Wil hier eerst puur naar temperatuurmonitoring gaan, aangezien ik in het verleden ook altijd af kon zonder temperatuurregeling. Maar mocht het nodig zijn kan ik altijd nog een temperatuurgeregelde box maken.
Ik heb een hele "ouderwetse" opstelling. Het merendeel van mijn larvenbakken zijn Ikea bakken (5, 11 en 22 liter) en die heb ik in kussenslopen op zolder staan. Geen temperatuurregeling anders dan een verwarming waarvan de thermostaat in de woonkamer nooit onder de 18C gezet wordt. In de winter kan het dus wel eens iets kouder worden, maar in de zomer wordt het wel richting de 30C. Helaas geen koeling aanwezig, maar ik doe het er mee. De meeste imago's houd ik in terraria (ook onder dezelfde omstandigheden) of in 22 liter bakken van Ikea (voornamelijk bij de kweek van Dynastes hercules). Dat is het eigenlijk wel.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Lees een hoop dingen die ik maar eens uit moet gaan zoekenKoen schreef: vr 10 apr 2026, 08:03 Afhankelijk van het formaat en budget kan je kijken om het bijvoorbeeld met esphome op homeassistant te laten draaien, of meer industrieel met een PLC. Die laatste worden veel gebruikt in automatiseringstechniek, kosten wat meer, een esp32 met daarop esphome en gekoppeld aan een homeassistant server is meer hobbyniveau, maar kosten zijn significant lager. Ik draai op die laatste momenteel mijn thermostaat en automatische wateraanvulling op mijn zeeaquarium. Werkt top, al moet je de boel wel zelf programmeren en zorgen dat je het zo programmeert dat het stand-alone kan draaien onafhankelijk van of bijv. de wifi werkt. Voordeel is wel dat als ie wifi verbinding heeft en je hebt meetwaardes buiten bepaalde grenzen, dat je notificaties kan pushen naar je telefoon, of ergens een lamp aan kan laten springen (of wat je ook wilt).
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Begrijpelijk, als de soort het toelaat is dat geen enkel probleem maar ik merk nu bij oertzeni's en cheirolasia burkei wel dat een constante hogere temperatuur wel gewenst is en de mtu's gaan sneller en voor bepaalde lucanidae zou ik echt wel denken dat het voor een veel hoger slagingspercentage gaat zorgen.Pim schreef: vr 10 apr 2026, 10:27 Ik heb een hele "ouderwetse" opstelling. Het merendeel van mijn larvenbakken zijn Ikea bakken (5, 11 en 22 liter) en die heb ik in kussenslopen op zolder staan. Geen temperatuurregeling anders dan een verwarming waarvan de thermostaat in de woonkamer nooit onder de 18C gezet wordt. In de winter kan het dus wel eens iets kouder worden, maar in de zomer wordt het wel richting de 30C. Helaas geen koeling aanwezig, maar ik doe het er mee. De meeste imago's houd ik in terraria (ook onder dezelfde omstandigheden) of in 22 liter bakken van Ikea (voornamelijk bij de kweek van Dynastes hercules). Dat is het eigenlijk wel.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik zat meer te denken om een kleine kamer ongeveer 4m2 goed geïsoleerd met stellingen daar een thermostaatventilator te plaatsen (die helaas nooit geleverd is ,voorraad was op
)een thermostaat voor verwarming of een electrische kachel met ingebouwde thermostaat zoals ik in de schuur heb en simpelweg een bak met water laten staan werkt hoogstwaarschijnlijk voldoende om de bakken met larven en substraat minder snel uit te laten drogen.