Nou ik hoop dat het nog wat uitmaakt voor de laatste paar maanden.
22 februari is de 1e pop 4 maanden oud en 22 maart de 2e.
Cheirolasia burkei
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Bijlagen
-
- 20260127_230618.jpg (137.89 KiB) 368 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
De 1e pop is nu 4 maanden oud maar ik zie nog geen imago wel gekanteld en voelt nog niet als kever.
Inmiddels een bak aan het bereiden voor 3 koppeltjes ik denk een 25w spotje erbij .
Volgens de verkoper is leem niet nodig maar wel zand bij het verpoppen alhoewel de mix ervan wel resultaat gaf bij mij ook heb ik de larven niet zien wanderen op het substraat en dat maakt het wat ingewikkeld om het juiste moment te kiezen om het zand dan toe toevoegen .
Misschien zijn er vaste periodes als larve stadia dat het te berekenen valt?!
Inmiddels een bak aan het bereiden voor 3 koppeltjes ik denk een 25w spotje erbij .
Volgens de verkoper is leem niet nodig maar wel zand bij het verpoppen alhoewel de mix ervan wel resultaat gaf bij mij ook heb ik de larven niet zien wanderen op het substraat en dat maakt het wat ingewikkeld om het juiste moment te kiezen om het zand dan toe toevoegen .
Misschien zijn er vaste periodes als larve stadia dat het te berekenen valt?!
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
3 leuke stelletjes binnen vanuit Tsjechië en heel duidelijk dat het popsubstraat anders moet .
De kleinste pop gecheckt en lag een dode larf in dus helaas nog één maand wachten op de andere pop.
De kleinste pop gecheckt en lag een dode larf in dus helaas nog één maand wachten op de andere pop.
- Bijlagen
-
- 20260227_120830.jpg (212.04 KiB) 20 keer bekeken
-
- 20260227_120825.jpg (242.05 KiB) 20 keer bekeken
Heb laatst een gesprek gehad met iemand ook deels over deze en volgens hem werkt het ook als je de verpopping wat hehandeld als goliathus. Van zodra ze in hun wandering fase zijn ze in een mix van zand en klei doen (1:1) of gewoon naarmate het einde van de l3 fase het zand en de klei in het bladsubstraat doen. Zou kunnen dat je dit ondertussen ook al ergens gezien hebt maar zoniet misschien ben je er iets mee.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Dankjewel, zo heb ik daardoor nog 1 pop .ik ga binnenkort inderdaad ook meer leem/zand halen aangezien ik liever voorraad heb .Elias schreef: vr 27 feb 2026, 14:09 Heb laatst een gesprek gehad met iemand ook deels over deze en volgens hem werkt het ook als je de verpopping wat hehandeld als goliathus. Van zodra ze in hun wandering fase zijn ze in een mix van zand en klei doen (1:1) of gewoon naarmate het einde van de l3 fase het zand en de klei in het bladsubstraat doen. Zou kunnen dat je dit ondertussen ook al ergens gezien hebt maar zoniet misschien ben je er iets mee.
Ja die wanderingfase is niet altijd even duidelijk te herkennen dus beter eind L3 gewoon erbij doen .
Ik heb ook de temperatuur nu voor hun op 25graden gezet en goliathus en ik zal wel wat moeten gaan schuiven met bepaalde soorten of in iedergeval vaker moeten gaan sproeien bij protaetia cuprea bijvoorbeeld. Misschien toch maar eens nagaan denken om sproeiers in te gaan bouwen met afsluiters .