Mecynorhina torquata ugandensis
Ben ook heel erg benieuwd. Spannend!
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Het is goed gegaan zover ik kan zien.
- Bijlagen
-
- 20260216_072751.jpg (195.35 KiB) 70 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Het valt mee. Ik denk dat hij uiteindelijk helemaal groen word .
Hij is 7cm lang dus niet extreem groot vind ik , ,wel een hele mooie grote hoorn met kartels eraan dat zie je veel minder bij 5of6cm mannetjes.
Ben heel erg blij dat het toch bij één van de twee grote mannen het gelukt is om uit te laten komen.
Plus ik heb nog een hele grote vrouw
Hopelijk komt dat ook goed.
Hij is 7cm lang dus niet extreem groot vind ik , ,wel een hele mooie grote hoorn met kartels eraan dat zie je veel minder bij 5of6cm mannetjes.
Ben heel erg blij dat het toch bij één van de twee grote mannen het gelukt is om uit te laten komen.
Plus ik heb nog een hele grote vrouw
Hopelijk komt dat ook goed.
- Bijlagen
-
- 20260216_230522.jpg (207.93 KiB) 58 keer bekeken
-
- 20260216_230620.jpg (146.02 KiB) 58 keer bekeken
Ik begrijp niet zo goed waarom je ook dit imago weer uit de cocon haalt terwijl deze overduidelijk nog niet klaar is met de verpopping. Zowel de elytra als de hoorns zijn nog zacht, dus hij is slechts enkele dagen ontsloten en nog bijzonder kwetsbaar. Is toch zonde van de goede verzorging en het lange wachten om hem voortijdig lastig te vallen? Het komt de levensduur niet ten goede en het risico op misvorming is groot, gezien hij zich nu op z'n rug kan gooien. Bovendien heeft de verpopping hem veel energie gekost, waardoor hij de eerste twee weken eigenlijk nauwelijks zou moeten bewegen. Een imago komt echt zelf de cocon wel uitgekropen zodra de verpopping voltooid is.
Ik snap bijde kanten hier wel. Ik ben ook soms nogal ongeduldig maar ik zou inderdaad wel zeker wachten tot de kever volledig uitgekleurd/uitgehard is.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Tuurlijk is het ongeduld en enthousiasme, maar hijs is rustig weggezet in zaagsel krullen daar zal die inderdaad 3weken lang verder ontwikkelen of ik zet hem als hij is uitgehard in een bak met bladsubstraat waar die ondergronds gaat tot datie zover is .
Ik begrijp echt wel de zorg .
Het was voor mij ook gissen om een kijkgat te maken. De grote vrouw deed er 75 dagen over en deze man 101 dagen .
Dat is best wel een verschil en groot risico op verlies. Of ze zelf eruit kunnen komen is natuurlijk de vraag op het moment dat je een pop uit het substraat haalt of het substraat wegneemt. Ik besproei tegenwoordig weleens poppen om ze inderdaad natuurlijk uit te laten komen.
Ik heb iemand die al 5 maanden wacht op deze man maar ik ben heel eerlijk daarin ik wil eerst dat mijn vrouw gedekt word zij is al 3 maanden en een leeftijd van 6 maanden is wel de max of realistisch.
De 1e vrouw (volledig bruin)die bij me uitkwam heb ik ook te vroeg uit haar pop gehaald maar zij leefde het langst en heeft heel veel nakomelingen gekregen dus daarin valt weinig te peilen.
Ik begrijp echt wel de zorg .
Het was voor mij ook gissen om een kijkgat te maken. De grote vrouw deed er 75 dagen over en deze man 101 dagen .
Dat is best wel een verschil en groot risico op verlies. Of ze zelf eruit kunnen komen is natuurlijk de vraag op het moment dat je een pop uit het substraat haalt of het substraat wegneemt. Ik besproei tegenwoordig weleens poppen om ze inderdaad natuurlijk uit te laten komen.
Ik heb iemand die al 5 maanden wacht op deze man maar ik ben heel eerlijk daarin ik wil eerst dat mijn vrouw gedekt word zij is al 3 maanden en een leeftijd van 6 maanden is wel de max of realistisch.
De 1e vrouw (volledig bruin)die bij me uitkwam heb ik ook te vroeg uit haar pop gehaald maar zij leefde het langst en heeft heel veel nakomelingen gekregen dus daarin valt weinig te peilen.