Lamprima adolphinae

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
GuBre
L1

Bericht door GuBre »

bas schreef: di 21 okt 2025, 11:17
GuBre schreef: ma 20 okt 2025, 23:06 Invriezen kan geen kwaad, op enige verkleuring in enkele gevallen na.
Enige probleem bij invriezen is dat wanneer dieren lange tijd(maanden of langer) onafgesloten in de vriezer liggen, ze fragiel worden en makkelijk breken of uit elkaar vallen.
Hoe kleiner het insect, hoe sneller dit gebeurt.

Goede reden om ze tijdig te prepareren dus ;)
Wel mooi dat je aangeeft dat invriezen naast mogelijke verkleuring geen kwaad kan, om vervolgens te schrijven dat het kan leiden tot fragiele kevers die makkelijk breken of uit elkaar vallen. Dat lijkt mij toch een onhandige bijkomstigheid van het invriezen? ;)

Met name dat fragiel worden is de reden dat invriezen in mijn ogen niet handig (laat staan, nodig) is. Bij invriezen zet het vocht in de spierweefsels van het imago uit, waardoor deze kunnen scheuren/breken. Dat ga je merken bij het prepareren als je deze spiervezels weer gaat opweken. Dan breken (delen van) pootjes af, vallen gewrichten uit elkaar of laten ze zich niet in de gewenste positie vastzetten omdat er bij het drogen geen spierweefsel meer is dat alles op z'n plek houdt. Zeker bij imago's die lang geleefd hebben (die vallen gedurende hun leven al uit elkaar) en bij kleine soorten geeft invriezen in mijn ogen enkel nadelen. Waarom zou je een imago in de vriezer leggen met het risico dat deze kapot gaat als je 'm er ook gewoon probleemloos op kan leggen en kan laten indrogen?
Ik snap de discrepantie die je ervaart in mijn bericht, bedankt voor je uitleg!
Hier worden kevers die we houden/kweken ook gewoon gedroogd.
Enkel dieren die in de natuur gevonden worden worden soms ingevroren om later te prepareren, waarbij we ook ervaren dat exemplaren buiten de vriezer ook wel eens uit elkaar vallen (in de vriezer echter wat vaker bij langdurig verblijf in de vriezer)
Ik heb zelf de indruk dat het komt door de ontvochtigende werking van de vriezer, de functie die voorkomt dat ik aanvriest aan de binnenzijde. Maar dit is een vermoeden...
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Mooie klus voor morgenavond .was weer een lange dag .
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Nou ik was nog optijd :)
Bijlagen
20251022_202831.jpg
20251022_202831.jpg (205.95 KiB) 27 keer bekeken
Elias
Imago

Bericht door Elias »

Mooi gedaan!
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: wo 22 okt 2025, 20:58Mooi gedaan!
Dankjewel en nog mooi van kleur gelukkig gebleven.
Elias
Imago

Bericht door Elias »

Ja inderdaad. Lamprima heeft echt geweldige kleuren dus zou jammer geweest zijn moest er iets veranderd zijn. Een vriend heeft momenteel ook een koppeltje en als daar wat uit kom ga ik er misschien ook wat krijgen. Zou wel tof zijn.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: wo 22 okt 2025, 22:57 Ja inderdaad. Lamprima heeft echt geweldige kleuren dus zou jammer geweest zijn moest er iets veranderd zijn. Een vriend heeft momenteel ook een koppeltje en als daar wat uit kom ga ik er misschien ook wat krijgen. Zou wel tof zijn.
Ja ik heb nu meer hoop als bij het vorige koppeltje maar zeker weten doe ik pas als de bak gecheckt word uiteraard en dat duurt nog eventjes. En een extra broedbak 45L heb ik al klaarstaan maar meer phalacrognathus muelleri ghost eye.
Ik merk wel dat als je redelijk ver van te voren je bak met flakesoil/witrothout en eventueel kinshi maakt en hij blijft goed dat de kans op succes vergroot word .
Dat zal te maken hebben met micro-organismen en dat er meer gefermenteerd aanbod is /of verschillend waardoor er altijd ergens in zo'n bak een geschikte plek is voor het leggen van eitjes schijnbaar.
Plaats reactie