Dicronorhina derbyana larven

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Elias
L2

Bericht door Elias »

Ik heb ook alvast een bak klaargemaakt voor xylotrupes larven of, als ik ze op de beurs in Antwerpen kan vinden, trypoxylus dichotoma. Ik heb hiervoor de caresheet van bahamut gevold dus ongeveer 50% witrot hout en 50%bladhumus. En ik heb er ook wat compost bijgedaan. Het is een bak van 19 liter en ze is 35 cm op 25 cm op 27 cm (b×l×h). Dus dit zou hoog genoeg moeten zijn voor xylotrupes larven om te verpoppen denk ik. Deze is voor 5 larven (behalve als iemand met meer ervaring vind dat dit te veel is) Het is misschien nog wat te droog maar dit ga ik voorlopig nog zo houden omdat ik er preventief aaltjes tegen rouwmuggen ga indoen en die moet je in water oplossen om ze toe te voegen. Dit ga ik ook met de grote bak voor de derbyanas doen en natuurlijk ook voor de bak met berbyana larven die zo een beetje de probleembak is op dit vlak. Kan ik verder dus nog iets aanpassen aan deze bak of ziet het er goed uit?
Bijlagen
20250312_141354.jpg
20250312_141354.jpg (100.3 KiB) 534 keer bekeken
20250312_141406.jpg
20250312_141406.jpg (102.54 KiB) 534 keer bekeken
René Verheij
Parend imago

Bericht door René Verheij »

Gaaf! Xylotrupes gideon L3 ga ik aankomende zaterdag halen wel ff 2uur sturen en zondag is er ook ento-mons in Wallonië hoop dat het wat is.
Voor meer info van soorten kijk ik ook veel youtubefilms van Daniel ambuehl heel erg informatief.
Elias
L2

Bericht door Elias »

Net nog eens de larven bekeken en ze zijn allemaal wat bijgekomen op 1 na. De zwaarste is 0,12 gram afgevallen. Ik weet niet helemaal hoe dit komt maar ik heb hun blad en witrothout bijgevuld dus ik hoop dat ze terug bijkomt. Ik heb ook eens geprobeerd te kijken welk geslacht ze zijn en als ik juist ben heb ik 2 mannetjes en 2 vrouwtjes. Bij de kleinste was het moeilijker dus deze weet ik niet (er is een redelijke kans dat ik ze allemaal fout heb maar dat zal wel beteren met ervaring).
Bijlagen
20250416_223744.jpg
20250416_223744.jpg (44.19 KiB) 179 keer bekeken
Elias
L2

Bericht door Elias »

Aangezien ik net de xylotrupes larven bekeken en gewogen had en omdat deze zo snel blijken te groeien, was ik een beetje bezorgd om de derbyana larven. Die tot nu toe bij elke controle maar 1 tot 2 gram waren bijgekomen. En de laatste keer was de zwaarste zelfs wat afgevallen. Dus wou ik ze nieuw substraat geven zodat ze zeker genoeg hadden en toen vond ik mijn eerste twee cocons. Dus misschien dat daarom een wat afgevallen was. Omdat ze zich klaarmaakte om te verpoppen. Van de 3 overblijvende zijn de twee grootste nu ook wat afgevallen Dus ik laat ze nu zeker voor een maand gerust. De 2 poppen heb ik in een doosje gedaan met gaatjes in het deksel. Ze liggen half ingegraven in hun oude substraat. Ik heb er ook wat toiletpapier bij gedaan omdat ik hier ergens gezien had dat dit het overtollige vocht wat weg neemt. Is dit goed? En waar zet ik ze nu best? In een kast misschien? Dan is het wat koeler en kunnen ze niet te veel uitdrogen door de zon. De poppen zijn ongeveer 5 cm Dus de kever gaan zeker niet hun maximale grootte bekijkt hebben maar ik ben al lang blij dat ik ze überhaupt in een pop gekregen heb. Ik ben er echt enorm blij mee. Nu hopen dat het verpoppen en uitkomen allemaal goed gaat.
Bijlagen
20250510_150336.jpg
20250510_150336.jpg (147.55 KiB) 126 keer bekeken
20250510_145719.jpg
20250510_145719.jpg (160.04 KiB) 126 keer bekeken
René Verheij
Parend imago

In een doosje met oud substraat, vocht wegnemen is niet nodig .
Als je vocht wegneemt heb je een ander probleem dat is dat de pop keihard word .
Normaal onder de grond breekt je imago de pop open, nu zal je hem moeten helpen over een maand of 2 denkik . Ik weet echt niet hoelang dicronorhina erover doet .
Dit zijn mijn bevindingen trouwens.
René Verheij
Parend imago

Elias schreef: za 10 mei 2025, 15:19 Aangezien ik net de xylotrupes larven bekeken en gewogen had en omdat deze zo snel blijken te groeien, was ik een beetje bezorgd om de derbyana larven. Die tot nu toe bij elke controle maar 1 tot 2 gram waren bijgekomen. En de laatste keer was de zwaarste zelfs wat afgevallen. Dus wou ik ze nieuw substraat geven zodat ze zeker genoeg hadden en toen vond ik mijn eerste twee cocons. Dus misschien dat daarom een wat afgevallen was. Omdat ze zich klaarmaakte om te verpoppen. Van de 3 overblijvende zijn de twee grootste nu ook wat afgevallen Dus ik laat ze nu zeker voor een maand gerust. De 2 poppen heb ik in een doosje gedaan met gaatjes in het deksel. Ze liggen half ingegraven in hun oude substraat. Ik heb er ook wat toiletpapier bij gedaan omdat ik hier ergens gezien had dat dit het overtollige vocht wat weg neemt. Is dit goed? En waar zet ik ze nu best? In een kast misschien? Dan is het wat koeler en kunnen ze niet te veel uitdrogen door de zon. De poppen zijn ongeveer 5 cm Dus de kever gaan zeker niet hun maximale grootte bekijkt hebben maar ik ben al lang blij dat ik ze überhaupt in een pop gekregen heb. Ik ben er echt enorm blij mee. Nu hopen dat het verpoppen en uitkomen allemaal goed gaat.
Laat ze lkkr waar ze waren dus geen koelere of warmere plek want dit waren de condities waar ze in gepopt zijn en daar is een soort van vrede in .
Elias
L2

Bericht door Elias »

René Verheij schreef: za 10 mei 2025, 23:33
Elias schreef: za 10 mei 2025, 15:19 Aangezien ik net de xylotrupes larven bekeken en gewogen had en omdat deze zo snel blijken te groeien, was ik een beetje bezorgd om de derbyana larven. Die tot nu toe bij elke controle maar 1 tot 2 gram waren bijgekomen. En de laatste keer was de zwaarste zelfs wat afgevallen. Dus wou ik ze nieuw substraat geven zodat ze zeker genoeg hadden en toen vond ik mijn eerste twee cocons. Dus misschien dat daarom een wat afgevallen was. Omdat ze zich klaarmaakte om te verpoppen. Van de 3 overblijvende zijn de twee grootste nu ook wat afgevallen Dus ik laat ze nu zeker voor een maand gerust. De 2 poppen heb ik in een doosje gedaan met gaatjes in het deksel. Ze liggen half ingegraven in hun oude substraat. Ik heb er ook wat toiletpapier bij gedaan omdat ik hier ergens gezien had dat dit het overtollige vocht wat weg neemt. Is dit goed? En waar zet ik ze nu best? In een kast misschien? Dan is het wat koeler en kunnen ze niet te veel uitdrogen door de zon. De poppen zijn ongeveer 5 cm Dus de kever gaan zeker niet hun maximale grootte bekijkt hebben maar ik ben al lang blij dat ik ze überhaupt in een pop gekregen heb. Ik ben er echt enorm blij mee. Nu hopen dat het verpoppen en uitkomen allemaal goed gaat.
Laat ze lkkr waar ze waren dus geen koelere of warmere plek want dit waren de condities waar ze in gepopt zijn en daar is een soort van vrede in .
Hun bak waar ze in zaten is nogal aan de vochtige kan en als ik goed ben hebben ze het beter wat droger dus daarom heb ik ze er uit gehaald.
René Verheij
Parend imago

Te vochtig is inderdaad niet best .
Maar niet uitlaten drogen please.
We zien natuurlijk graag resultaat!
Vandaag me eerste micans pop gevonden.
Ik ga het beleven heel veel succes!
René Verheij
Parend imago

Wat mij wel opvalt is dat de poppen vrijwel helemaal uit bladsubstraat bestaan .
Heb je ze helemaal op alleen bladsubstraat of ook wat aardachtig substraat erdoorheen?
Bij mij zijn alle poppen aardachtige eitjes zeg maar .
Elias
L2

Bericht door Elias »

René Verheij schreef: zo 11 mei 2025, 20:52 Wat mij wel opvalt is dat de poppen vrijwel helemaal uit bladsubstraat bestaan .
Heb je ze helemaal op alleen bladsubstraat of ook wat aardachtig substraat erdoorheen?
Bij mij zijn alle poppen aardachtige eitjes zeg maar .
Bij mij zitten ze op bladsubstraat met witrot hout. Maar de coconnen zijn inderdaad vrij aardachtig. Ik heb al een paar keer foto's gezien van cocons van andere mensen en die lijken allemaal opgebouwd te zijn uit frass pellets. Maar bij mij lijken het gewoon aardebolletjes met wat bladeren erdoorheen.
Plaats reactie