Geweldig als je nog niet weet waar je goed aan doetElias schreef: wo 07 mei 2025, 18:11Ja bij mij ook nog steeds geen broei. Maar het is al wat donkerder van kleur wel. Die van mij ruikt momenteel een beetje naar paddenstoelen. Ik weet niet helemaal wat ik daar van moet denken maar voor zover ik weet is mycelium goed voor kever/larven substraat dus ik denk dat dit wel ok is.René Verheij schreef: wo 07 mei 2025, 17:50 Van alles geprobeerd maar geen broei.
Ik heb vandaag stiekem er maar een zooitje tarwebloem in gegooid en goed doorgeroerd.
Het ruikt ook anders merkte ik. Niet verkeerd of penetrant maar beetje zwembadlucht of oud water komt het beste in de buurt waar ik de lucht het eerste mee associeer
eerste poging om flake soil te maken
-
- Parend imago
Ziet er zo uit momenteel.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250508_165147_Gallery.jpg (71.88 KiB) 83 keer bekeken
Aangezien er maar weinig bronnen op het internet staan over flake soil maken heb ik een wat dingen aan chatgpt gevraagd. Ik ben mij er van bewust dat dit ook foute informatie kan geven dus vraag ik het hier nog even na. Volgen chatgpt is het niet essentieel voor het flake soil om warm te worden en kan het, als het op een goede temperatuur staat, ook wel fermenteren en uiteindelijk flake soil worden. Maar dan duurt het wel veel langer. En volgens mij heeft het wel gelijk misschien. Mijn mengsel is, voor zover ik weet nog nooit op zichzelf warm geworden. Telkens als het warm was, was dit omdat de omgeving ook warm was. Maar het begint volgens mij wel al op flake soil te lijken qua kleur en geur (het ruikt een beetje naar paddenstoelen wat volgens mij ook zo een beetje is waar bosgrond naar ruikt). Ik denk dat ik het, als het er goed genoeg uit ziet, ga gebruiken als substraat voor mijn xylotrupes gideon als ze volwassen worden (ook wel met nog witrot hout en wat bladsubstraat erdoor) dit lijkt mij een goede manier om het te testen. Als de uitgekomen larfjes er van eten weet ik dat het goed is en als ze er niet van eten hebben ze nog het hout en blad en ze worden waarschijnlijk sowieso na een tijdje overgeplaatst naar een andere bak dus als het flake soil niet goed is gaan ze er niet al te lang last van hebben. Ik zou ook kunnen 2 verschillende bakken gebruiken. 1 met het flake soil zoals ik net zij en 1 met alleen witrot hout en bladsubstraat om dan te zien welke het beter doet maar dit hangt een beetje af van hoeveel mannetjes en vrouwtjes ik uiteindelijk heb van mijn larven. Lijkt dit een beetje een goed idee? Ik doe er ook nog een foto bij van hoe het flake soil mengsel er nu uitziet.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250517_144605_Gallery.jpg (178.26 KiB) 3 keer bekeken