Rouwmuggen

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Elias
Ei

Rouwmuggen

Bericht door Elias »

Hallo, ik heb vandaag gekeken naar mij derbyana larven om ze eens te wegen en heb hierbij gemerkt dat er toch redelijk veel rouwmuggen aanwezig zijn in hun bak. Wat kan ik hier het best aan doen? Ik heb al gezien dat je hier roofmijten tegen kan uitzetten maar ik weet niet helemaal hoe dit te doen en waar deze te vinden. Best ook de luchtgaten van de bak bedekken met stof heb ik gelezen dus dat ga ik ook zeker doen. Het gewicht van de larven was: twee van 9 gram, een van 8, een van 6, en de kleinste is 3 gram. Ik heb ze nu al ongeveer een maand en een half maar ik heb helaas er niet aan gedacht hun startgewicht te meten dus ik ben niet helemaal zeker of ze een goede toename van gewicht hebben. Ze zien er wel een stuk groter uit dan in het begin dus ze groeien wel zeker. Ik wist ook niet zeker waar dit te plaatsen omdat het een beetje over 2 onderwerpen gaat dus ik hoop dat het hier ok is.
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Gruwelijk vervelend als je een rouwmuggenplaag hebt!
Ik bestel roofmijten op tryptomera-roofmijt.nl
Ik weet niet hoeveel bakken je hebt met kevers/larven maar de kleinste portie is meestal genoeg.
Je ontvangt een zakje met aarde waar de roofmijten in zitten. Dit kun je over de bakken verdelen. Naar een aantal weken kun je de behandeling herhalen. Bij mij werkt dit erg effectief.
Rim van Veldhuijsen
L1

Bericht door Rim van Veldhuijsen »

Bij mij heeft het heel erg geholpen om een fijner gaas te gebruiken voor mijn bakken waar de rouwmugjes niet door heen komen. Ook heb ik een foam rand geplaatst aan de binnenkant van mijn deksels, dit houdt ook de rouwmugjes tegen. Samen met de gele plakstrips zorgt dit ervoor dat ik nog amper last heb van de muggen.
Elias
Ei

Bericht door Elias »

Ik heb momenteel de luchtgaten bedekt me stof van een kapotte sok die ik nog ergens had liggen. Is dit ok of laat dit te weinig lucht door? Dat van die foam lijkt mij een goed idee. Ik heb volgens mij nog wat verpakkingsfoam die ik daarvoor kan gebruiken. Hartelijk bedankt.
Elias
Ei

Bericht door Elias »

Capsicum schreef: zo 22 dec 2024, 15:25 Gruwelijk vervelend als je een rouwmuggenplaag hebt!
Ik bestel roofmijten op tryptomera-roofmijt.nl
Ik weet niet hoeveel bakken je hebt met kevers/larven maar de kleinste portie is meestal genoeg.
Je ontvangt een zakje met aarde waar de roofmijten in zitten. Dit kun je over de bakken verdelen. Naar een aantal weken kun je de behandeling herhalen. Bij mij werkt dit erg effectief.
Bedankt. Ik heb maar 1 bak dus de kleinste hoeveelheid zal inderdaad zeker genoeg zijn.
Kokkieshome
Ei

Bericht door Kokkieshome »

Roofmijten is het best, gewoon even googlen. Ik heb 1 zakje met ongeveer 1000 stuks gekocht en over mijn bakken verdeeld. Ik ben er bijna helemaal vanaf. Ze hebben wel even de tijd nodig om te ontwikkelen, ben zelf nu volgens mij een week of 6 verder.
Rim van Veldhuijsen
L1

Bericht door Rim van Veldhuijsen »

Elias schreef: zo 22 dec 2024, 16:08 Ik heb momenteel de luchtgaten bedekt me stof van een kapotte sok die ik nog ergens had liggen. Is dit ok of laat dit te weinig lucht door? Dat van die foam lijkt mij een goed idee. Ik heb volgens mij nog wat verpakkingsfoam die ik daarvoor kan gebruiken. Hartelijk bedankt.
Ik heb geen idee of de sok te weinig lucht door laat. Ik heb de luchtroosters van exuvium gehaald.
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Elias schreef: zo 22 dec 2024, 16:08 Ik heb momenteel de luchtgaten bedekt me stof van een kapotte sok die ik nog ergens had liggen. Is dit ok of laat dit te weinig lucht door? Dat van die foam lijkt mij een goed idee. Ik heb volgens mij nog wat verpakkingsfoam die ik daarvoor kan gebruiken. Hartelijk bedankt.
Ik gebruik goedkope kussenslopen en dat gaat prima. Ik doe de bakken er in z'n geheel in en houd zo de vliegjes buiten.
bas
Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door bas »

Bij mij zorg ik ervoor dat het substraat niet te nat is en dat volstaat. Ze hebben vochtig materiaal nodig om eitjes in te leggen, dus als je de bovenste laag van het substraat laat drogen vliegen ze gewoon verder.
Plaats reactie