beginnersvraag Dola's

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Angie
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 06:43

beginnersvraag Dola's

Bericht door Angie »

Goedemorgen!
Even een paar kleine (misschien domme) vraagjes. Het forum had ik al doorgespit, maar kon de antwoorden niet zo snel vinden.
Ik heb nu wat dola's die in een cocon zijn verandert, maar hoe lang duurt die fase? Hoe lang voordat ze als kever uit de cocon kruipen? En hoe weet ik of de kever nog in leven is in de cocon?
Hier en daar las ik dat er gaatjes gemaakt worden in de cocon, maar hoe dan? De eerste cocon ligt er nu al vanaf 11 juli. Moet ik de hoop opgeven op leven?
De jongste liggen er pas een week en ik heb ook nog wat larven. Argh, zoveel vragen en ben zo ongeduldig, haha. Maar komt vast goed!
Groetjes Angela
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Angela,

Deze soort heeft een coconfase van ongeveer 6 weken. Die van 11 juli kan je dus voorzichtig open maken. Eerst een kijkgaatje maken om te zien wat er binnen gebeurt. Bij coconnen van een week of drie kan je rustig schudden met de cocon. Als er een pop in zit ligt die los en dat voel je wel. Als er al een imago in zit beweegt er niets, aangezien die zich met de pootjes schrap kan zetten. Hopelijk heb je hier iets aan.
Angie
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 06:43

Bericht door Angie »

Pim schreef: wo 20 sep 2023, 00:26 Hoi Angela,

Deze soort heeft een coconfase van ongeveer 6 weken. Die van 11 juli kan je dus voorzichtig open maken. Eerst een kijkgaatje maken om te zien wat er binnen gebeurt. Bij coconnen van een week of drie kan je rustig schudden met de cocon. Als er een pop in zit ligt die los en dat voel je wel. Als er al een imago in zit beweegt er niets, aangezien die zich met de pootjes schrap kan zetten. Hopelijk heb je hier iets aan.
Bedankt voor je antwoord! Hier heb ik iets aan. Ik heb gister de cocon van 11 juli opengemaakt en die was helaas overleden. Hij was wel volledig ontwikkeld voor zover ik kon zien, maar helemaal zwart... Geen idee wat er fout is gegaan. De komende tijd de rest maar in de gaten houden. Mag je gewoon rustig schudden met de cocon? Ik heb altijd zoiets van, lekker laten liggen, niet aanzitten, niet omdraaien, haha. Maar dat maakt dus helemaal niets uit?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Angie schreef: wo 20 sep 2023, 09:41 Mag je gewoon rustig schudden met de cocon?
Rustig schudden mag. Dat is dus alleen om te voelen of de pop beweegt of de kever niet.
Plaats reactie