Mijn eerste keverbak (log)

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Romke
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 apr 2023, 11:23

Mijn eerste keverbak (log)

Bericht door Romke »

Ik had een heel verhaal getypt en drukte 'voorbeeld' en toen kreeg ik weer de login pagina en was heel het verhaal weg dus nu in het kort.

Gisteren terrarium gekocht voor 55piek, 60x40x40.
Als verlichting had ik nog een 22Wat jungle dawn LED lamp liggen, dit is een plantenlamp en ik wil er proberen ook planten in te laten groeien. Ik ben benieuwd of de kevers dit straks leuk vinden, mochten ze het licht uit de weg gaan zal ik de lamp vervangen voor iets minder krachtigs.
Als beplanting heb ik momenteel stekjes van een philodendron staan, de moederplant staat bij ons in de badkamer en gaat daar als een jekko, verder heb ik luchtplantjes en zal ik er nog iets van een varen bij kopen.
Om te zorgen dat eventuele larven de planten niet vermoorden wil ik een schot gaan plaatsen in het achterste deel van de bak en hier ander substraat in gebruiken en zonodig een laag grint er op zodat hier minder kans op eieren is.
Om de bak verder in te richten heb ik nog kurkstammen liggen en wat hout, voor de rest zal ik met mijn dochter door het bos gaan om eea aan takken en dergelijke te zoeken.
Bodembedekking kan ik uit het bos halen en verder zal ik kijken wat de lokale reptielenwinkel heeft liggen, ook heb ik flake soil en humus in bestelling staan.

Bewoners heb ik nog niet, ik heb 5 MTU larven besteld die vandaag geleverd worden, verder had ik geprobeerd rozenkevers en larven te krijgen maar die waren helaas niet meer beschikbaar... Dus als iemand nog wat makkelijks heeft dat bij een aantal MTU past houd ik mij aanbevolen.

Afbeelding
(de lamp moet nog wat ondersteuning krijgen)
Romke
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 apr 2023, 11:23

Bericht door Romke »

Afbeelding
Uit een oude schuifruit een stuk gesneden als schot, dit is ca 14cm hoog en staat ca 10cm van de achterkant.
Na het kitten bleek alles wonder boven wonder waterdicht te zijn, ik heb onderin een laag hydrokorrels gedaan en als bodem de compost uit eigen wormenbak.

Afbeelding
Uit de kurkstam, waar mijn varaantje altijd in lag te slapen, het decor gesneden. Dit lag al een tijdje in de tuin dus ik heb gelijk wat pissebedden als inwoners van de bak.
De luchtplantjes had ik ook nog liggen en geven een leuke toevoeging.

Afbeelding
Ik vond nog 'frog moss' in de reptielen speciaalzaak dus dat leek me een leuke toevoeging, verder nog wat stekjes geplant van de philodendron, de rest laat ik nog even wortelschieten in water. Bovenin de holle stam heb ik de onderkant van een bakje verwerkt zodat daar straks ook nog een plantje kan.

Afbeelding
De toekomstige bewoners, staan nu in een la van mijn bureau, in de 5 kleinere (1L) bakken zit ieder 1 MTU larve, in het emmertje zitten nu 10 rozenkeverlarven die ik uit de dierenwinkel heb meegenomen en nu dus niet opgegeten gaan worden.

Vanavond komt de humus grond voor de voorkant van de bak met flake-soil, verder nog wat takken zoeken in het bos om nog wat meer klimgelegenheid te maken en verder zal het wachten zijn tot ik de eerste rozenkevers kan verwelkomen. Tot nu toe ben ik best tevreden met het resultaat.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Wat gaaf om te zien! Erg leuk dat je al deze foto's plaatst.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Ziet er goed uit! Ik denk dat de kevers hier wel blij van gaan worden :D
Romke
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 apr 2023, 11:23

Bericht door Romke »

Bedankt voor de reacties :D .

Ik ben dit weekend een paar keer door het bos geweest om her en der wat oude bladeren van de grond te rapen op plekken waar alleen loofbomen staan, ook heb ik een aardig stuk rottend hout meegenomen, een paar stukken schors en een met mos begroeide baksteen die ik echt heel mooi vind. Het mos zit al in de bak, de rest ligt te drogen in de schuur.
Ook heb ik nu een bodem van flake soil en humus in de bak dus ik heb de rozenkeverlarven al in de bak gezet.

Ik zie een potentieel probleem met de lamp in het terrarium en dat is dat hij toch wel erg vochtig wordt bij het besproeien. Zonde als hij door vocht stuk gaat want ze zijn nogal prijzig dus overweeg ik hem naar bovenop de bak te verplaatsen maar moet nog bedenken hoe ik dat mooi gedaan krijg. Als dat is gedaan zou ik de sproeiers die ik nog van mijn kameleons heb aan de bak toe kunnen voegen dus dat is dan weer een voordeel.

Ik zal morgen weer wat foto's toevoegen.
Romke
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 apr 2023, 11:23

Bericht door Romke »

Afbeelding
Helaas bleef de fitting van de lamp steken in het armatuur waardoor de interne bedrading van lamp bij uitdraaien uit de fitting stuk is gegaan, maar voor alles een oplossing dus ik heb er nu gewoon een snoer aan gesoldeerd, ligt hij nog platter op de bak ook. Verder even een kapje er overheen omdat hij anders wel erg reflecteert op het glas wat niet fijn is voor de ogen.

Afbeelding
Afbeelding
De sproeiers zitten in de bak, ik moest een beetje improviseren op de middelste aangezien ik onderdelen misten om deze hetzelfe te maken als de andere 3.
Verder heb ik wat beplanting toegevoegd zoals een aardbei waarvan we er een hoop in de tuin hebben, verder het schors dat ik eerder in het bos had gevonden. Ook wat bladeren op de bodem zodat het allemaal wat meer op een bos lijkt. Ik wil nog 1 plant kopen (een varen) voor rechts achter in de hoek. Ik overweeg ook nog wat luchtplantjes bij te kopen op een later moment.

Afbeelding
Het mos uit het bos lijkt wel in z'n nopjes te zijn in de bak en is mooi groen, de frogmoss is bruinig geworden maar het leeft nog wel, ik hoop dat het tzt nog wat bij trekt.

Afbeelding
Om maar niet gelijk in mijn bureau te boren heb ik met dubbelzijdig tape ene plank tegen het bureu aan getaped en de pomp daaraan te hangen. Ik heb het ding helemaal schoongemaakt omdat hij niet echt wilde werken tenzij ik eerst al het lucht uit het systeem had gezogen. Nu werkt hij prima, al is het wel nodig dat de pomp gelijk of onder het waterniveau zit, dus hier moet ik nog wat op verzinnen.

Afbeelding
Omdat wij volgende week weg zijn en ik de kleine containers dus niet kan bevochtigen als ik dat nodig vind heb ik alle MTU larven in een grote (32L) container gedaan met een goede laag flakesoil er in, ze waren volgens mij een heel stuk groter dan dat ik ze voor het laatst echt bekeken had dus dat gaat de goede kant op denk ik dan.
Van de rozenkeverlarven die in de bak losgelaten zijn ontbreekt nog ieder spoor, maar goed, dat merken we wel weer als er ineens kevbers in de bak zitten. De deksel laat ik op een kier voor de verluchting.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Mooie bak zeg!

Ik vraag me wel af of de lamp de bovenkant niet te veel uitdroogt, en of de kevers het sproeien wel fijn vinden... En of de bodembedekking dik genoeg is voor eiafzet... Ik kijk mee!
Live, Larf, Love
Romke
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 apr 2023, 11:23

Bericht door Romke »

Mirkku schreef: vr 30 jun 2023, 10:20 Mooie bak zeg!

Ik vraag me wel af of de lamp de bovenkant niet te veel uitdroogt, en of de kevers het sproeien wel fijn vinden... En of de bodembedekking dik genoeg is voor eiafzet... Ik kijk mee!
De lamp ligt bovenop de bak dus de meeste warmte vervliegt, verder lijkt de bak goed vochtig te blijven.
Inmiddels heeft pomp van de sproeiers het begeven dus ik sproei nu met de plantenspuit en dus een stuk minder dan voorheen gebeurde.

De bodem is 10cm diep, ik meen gelezen te hebben dat dit iig goed moet zijn voor de rozenkevers, maar anders kan ik altijd nog koppeltjes gaan scheiden met een diepere laag grond.

Inmiddels zijn we dus even verder en de eerste rozenkevers zijn tevoorschijn gekomen, die hebben nu dus een beter leven dan dat ze zouden hebben als reptielenvoer :D
De larven van de MTU's zijn allemaal veel gegroeid en zijn inmiddels allemaal L3.

Wat ook veel gegroeid is zijn de planten, nouja sommige dan...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie