Megasoma actaeon larven

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Megasoma actaeon larven

Bericht door julia van de ven »

Hallo allemaal,
Ik ben nu al even de trotse bezitter van L3 larven van de Megasoma actaeon. Ik heb deze overgenomen toen ze nog kleine L3tjes waren en sindsdien zijn ze erg goed gegroeid. Allemaal boven de 70 g en één heeft zelfs de 120 aangetikt. Helaas zijn de de laatste tijd allemaal erg veel afgevallen en ik kom er niet helemaal achter hoe dit komt. Aan de omstandigheden is namelijk niks veranderd en ze hebben er anderhalf jaar voorspoedig op gegroeid.

Ik had de larven met z'n vieren in een 22l bak zitten op blad substraat, inmiddels zijn ze met 3 per bak. Ik heb het substraat al een aantal keer vervangen door nieuw substraat maar dit heeft helaas niet mogen baten. Tijdens de weegmomenten lijken de larven erg weinig energie te hebben wat natuurlijk ook overeenkomt met het afvallen. Ik heb de larven nu verhuist naar een 60l bak, alle 6 in dezelfde bak. Zelf dacht ik eraan om ze misschien flake soil te gaan voeren maar omdat ze het lange tijd erg goed hebben gedaan op bladsubstraat heb ik ze daar nog niet op overgezet. Ook zie ik voorbij komen dat proteïne(poeder) goed kunnen zijn maar ik hoor ook dat dit nogal precies komt en omdat het mijn eerste keer is met deze soort ben ik daar nog maar niet mee gaan spelen.

Hopelijk heeft iemand nog suggesties om mijn larven weer gezond te krijgen,
Julia
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Wellicht heeft @Lous nog een idee. Zij heeft ze ook groot gebracht kort geleden.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar zit er nog voldoende aandeel witrot hout in het substraat? Heb geen ervaring met megasoma, maar volgens mij moet dat net als bij Dynastes ongeveer 1:1 zijn.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Goede vraag! Ik heb er lange tijd wel witrot hout in gehad maar omdat ze er niet echt van wilde eten heb ik het eruit gehaald toen ze begonnen met afvallen in de hoop dat dat zou helpen. Helaas wilde het niet helpen maar ik heb het er nog niet terug in gedaan. Wel zeker iets om te overwegen denk ik. Bedankt voor het meedenken!

Edit:
Ik bedenk me net dat ze in het begin ook een tijdje zonder witrot hout hebben gezeten en toen goed groeiden maar dat is denk ik te lang geleden om nu nog invloed te hebben.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Voor zover ik weet kan megasoma niet leven van bladsubstraat, misschien is dit anders als de larven nog jong zijn. Er zal dus wel een groot aandeel witrot hout door moeten.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Dan ga ik dat er in elk geval goed terug doorheen mixen, hopelijk knappen ze dan weer op...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo @julia van de ven,
Tom heeft een goede caresheet geschreven voor Dynastinae in dit topic en Megasoma hoort ook tot deze onderfamilie. Wellicht kan je daar genoeg informatie vinden om jouw larven een goede ontwikkeling te geven.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: za 18 feb 2023, 17:45 Wellicht heeft @Lous nog een idee. Zij heeft ze ook groot gebracht kort geleden.
Ik heb een combi gebruikt van flake soil en witrothout. Dat werkte goed. Ik had larven van Megasoma elephas elephas.
🪲 Beetlegems 🪲
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Bedankt!
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Ik heb ze nu een paar maanden op een combi van inderdaad flake soil en wit rot zitten ( samen met een beetje van het oude bladsubstraat) maar hoewel sommige het wel oké doen zijn er ook nog die echt nog wel gewicht verliezen. Ik heb het idee dat het substraat onderin de bak erg sterk aangedrukt raakt, zou dat nog een probleem kunnen zijn? Of ik dacht dat ze misschien een voorkeur hebben voor gemengd substraat of laagjes, ik zag namelijk beide opstellingen voorbij komen.

In elk geval zijn alle tips welkom!
Bijlagen
Ik vond ook dit in het wit rot hout, hoort dat bij het rotten? Het lijkt een soort schimmel namelijk.
Ik vond ook dit in het wit rot hout, hoort dat bij het rotten? Het lijkt een soort schimmel namelijk.
16839389089927301179359223869881.jpg (173.64 KiB) 5163 keer bekeken
Laatst gewijzigd door julia van de ven op za 13 mei 2023, 02:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie