Ook even voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Phon
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 jan 2023, 12:13

Ook even voorstellen

Bericht door Phon »

Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen heb ik nu toegang tot het forum. Tijd om even voor te stellen. Ik ben Pieter, bioloog en docent (in die volgorde). Tot ik docent werd heb ik altijd in het mariene milieu gewerkt, voornamelijk met schelpdieren. Als aardigheid heb ik regelmatig wandelende takken gekweekt. Al heel lang heb ik kevers willen kweken maar ben er nooit aan toegekomen. Nu is de tijd er rijp voor en krijg binnenkort wat beginnerskevers. Ik heb echter nog heel veel te leren en hoop dat op dit form te doen.
Groetjes en hopelijk tot ziens
Pieter
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Pieter,

Welkom op het forum.
Leuk om te horen dat je bioloog bent (ben ik van oorsprong ook). Helemaal leuk dat je dat nu biologiedocent bent, dan kan je de kinderen ook enthousiast maken voor de natuur. Altijd leuk.
Waarom wilde je eigenlijk altijd al kevers kweken? Ik wist eigenlijk nooit dat dat kon tot ik iemand met kevers op een beurs zag staan. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal.
Met welke kevers ga je starten binnenkort? Je zegt dat je nog veel te leren hebt. Eigenlijk blijf je altijd wel bijleren hierin, aangezien er gemakkelijke maar ook moeilijkere soorten in de hobby gehouden worden. Ieder geval kan je hier al veel kennis opdoen.
Heel veel plezier op het forum.

Pim
Phon
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 jan 2023, 12:13

Bericht door Phon »

Dag Pim,
Altijd al kevers willen kweken is iets overdreven. Na wandelende takken en bladeren heb ik in praktische zin een paar jaar niets met insecten gedaan. Tijdens mijn regelmatige bezoekjes aan Artis raakte ik onder de indruk van de kevers die ze kweekten. Afgelopen zomer heb ik prachtige filmpjes over het kweken en houden van onder andere Australische vliegende herten gezien. Dat leek mij ook prachtig om te doen. Maar dat is erg complex en tijdrovend en tijd heb ik veel te weinig. Als ik iets doe wil ik het goed doen en niet half. Een paar weken geleden vroeg een collega of het mogelijk was om op school een keverkweek te beginnen. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb wat larven van Afrikaanse bloemenkevers (Eudicella hornimanni) besteld. Wie weet groeit dit uit tot lastiger te kweken kevers.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoi Pieter,

Leuk en welkom! Leuk dat je begonnen bent met Eudicella hornimanni. Een makkelijke en mooie soort met een niet al te lange cyclus. Ook lekker actief als imago, dus erg leuk om naar te kijken :)
Daniel Ambuehl heeft veel informatieve info over het kweken op YouTube staan, aanrader.
🪲 Beetlegems 🪲
Phon
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 jan 2023, 12:13

Bericht door Phon »

Sorry voor de late reactie. Bedankt voor de tip.
Plaats reactie