Larf op het substraat

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Delaina
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 mar 2022, 14:06

Larf op het substraat

Bericht door Delaina »

Hoi, ik heb sinds een paar dagen een aantal L3 larven in een bak (25L) zitten maar ik zag vannacht dat één van de 7 larven naar boven is gekomen en hij zat daar vanmorgen nog. Dat is nu dus al ca. 6 uur en ik maak me een beetje zorgen. Het lijkt als of hij rondjes "loopt" op het substraat. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Mijn substraat bestaat trouwens uit flakesoil met wit rothout. En de vochtigheid is volgens mij gewoon goed; vochtig zodat het een klein beetje klam aanvoelt maar niet zo nat dat er druppels vanaf komen als ik erin knijp. Verder zitten de andere 6 larven wel gewoon in het substraat en het lijkt goed te gaan met ze.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes, Anna
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Anna,

Hoe zit het met zuurstof? Kan er genoeg zuurstof ("verse" lucht) bij de bak komen? Als er zuurstofgebrek is gaan ze ook naar boven. Wellicht is dat niet het geval aangezien de andere 6 larven wel beneden blijven. Wellicht de ene even apart in een kleiner bakje zetten, zodat je die goed in de gaten kan houden?
Delaina
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 mar 2022, 14:06

Bericht door Delaina »

Pim schreef: zo 10 apr 2022, 15:45 Hoi Anna,

Hoe zit het met zuurstof? Kan er genoeg zuurstof ("verse" lucht) bij de bak komen? Als er zuurstofgebrek is gaan ze ook naar boven. Wellicht is dat niet het geval aangezien de andere 6 larven wel beneden blijven. Wellicht de ene even apart in een kleiner bakje zetten, zodat je die goed in de gaten kan houden?
Hoi Pim, aan zuurstof ligt het inderdaad niet, er is genoeg ventilatie. Ik heb de larf nu even apart gezet inderdaad (hij ligt nog steeds op het substraat)
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Over welke soort gaat het?
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Dit hebben wij ook twee keer gehad.
Helaas liep het slecht af met de larven.
Gelukkig gingen niet alle larven uit dezelfde bak dood.
De oorzaak heb ik helaas nooit gevonden.
Delaina
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 mar 2022, 14:06

Bericht door Delaina »

Harald schreef: ma 11 apr 2022, 20:31 Over welke soort gaat het?
Xylotrupes Gideon. Hij leeft nog maar ligt wel nog steeds op het substraat :? Ik ben ook bang dat hij het uiteindelijk niet gaat redden maar ik wacht het wel af.
Delaina
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 mar 2022, 14:06

Bericht door Delaina »

Nathan schreef: ma 11 apr 2022, 20:38 Dit hebben wij ook twee keer gehad.
Helaas liep het slecht af met de larven.
Gelukkig gingen niet alle larven uit dezelfde bak dood.
De oorzaak heb ik helaas nooit gevonden.
Oke, ik hoop dat de rest het ook gewoon goed blijft doen, tot nu toe wel in ieder geval!
Delaina
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 mar 2022, 14:06

Bericht door Delaina »

Helaas is de larf doodgegaan. Met de andere larven gaat het wel goed dus ik heb geen idee wat de doodsoorzaak was.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Xylotrupes doet dit nog wel als er geen goede omstandigheden zijn om te verpoppen.
Makkelijkste methode is een grote rotte stronk in de larven bak te doen, waar ze zich helemaal in invreten.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Delaina
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 mar 2022, 14:06

Bericht door Delaina »

Harald schreef: do 14 apr 2022, 22:27 Xylotrupes doet dit nog wel als er geen goede omstandigheden zijn om te verpoppen.
Makkelijkste methode is een grote rotte stronk in de larven bak te doen, waar ze zich helemaal in invreten.
Hoi Harald, goede tip! Ik ga dat dan doen. Kan geen kwaad om er een stronk in te leggen en het uit te proberen namelijk. Bedankt!
Plaats reactie