Mijten

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
BeetleBoy1999
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 13:20

Mijten

Bericht door BeetleBoy1999 »

Hoi,

Ik weet dat het onderwerp 'mijten' al meerdere keren hier staat, maar aangezien er zo veel verschillende mijten zijn, wil ik gewoon wat zekerheid. Op de foto's in de bijlage zijn mijten te zien, alleen weet ik niet wat voor soort dit is en of deze schadelijk zijn, of gewoon meeliften op de kevers? De mijten zitten in grote groepen rustig op de buik van de kevers.

Om deze te bestrijden heb ik mij al verdiept in roofmijten, maar op veel websites staat dat hun roofmijten bedoeld zijn voor bloedluizen. Nu weet ik dat bloedluizen mijten zijn, maar zijn de mijten op mijn foto's ook bloedluizen?

Alvorens bedankt!
Bijlagen
Mijten 2.jpg
Mijten 2.jpg (80.84 KiB) 8037 keer bekeken
Mijten 1.jpg
Mijten 1.jpg (74.46 KiB) 8037 keer bekeken
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi,

Gewoon lekker laten zitten! Deze mijten kunnen geen kwaad en beschadigen de kevers niet. (Tenzij het extreme vormen aanneemt natuurlijk..) Sterker nog, je kevers hebben er juist baat bij! In de natuur draagt vrijwel elke kever mijten met zich mee. Dat is namelijk een symbiose. De kevers fungeren als wandelend buffet voor de mijten, die zich tussen de poten en schilddelen tegoed doen aan schimmels, plantenresten en vocht. De mijten helpen op hun beurt de kever door de gewrichten en kiertjes schoon te houden. Zo halen ze er dus allebei hun voordeel uit.

Ook op je larven zitten trouwens mijten. Compleet normaal en heel gezond. Omdat larven altijd in het substraat zitten leggen mijten er ook hun eitjes op. (Boven het substraat drogen deze namelijk snel uit.)

Soms heb je zo veel mijten in je bak zitten dat ze de overhand nemen. Het is dan zaak om je substraat wat te laten uitdrogen en dan neemt het aantal mijten ook snel af. Je kan de overtollige mijten dan eventueel met een zacht penseeltje van de kever of de larve afvegen, of eens goed blazen. Maar bij iets drogere omstandigheden zul je merken dat het aantal mijten ook afneemt.

Succes!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dit lijken ook roofmijten te zijn en zijn niet schadelijk.

Hier kan je zien dat er nog veel meer roofmijten op een kever kunnen zitten. Ik heb de meesten er wel afgehaald, maar niet allemaal. De kevers hebben het goed overleefd.
BeetleBoy1999
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 13:20

Bericht door BeetleBoy1999 »

bas schreef: di 30 nov 2021, 16:39 Hoi,

Gewoon lekker laten zitten! Deze mijten kunnen geen kwaad en beschadigen de kevers niet. (Tenzij het extreme vormen aanneemt natuurlijk..) Sterker nog, je kevers hebben er juist baat bij! In de natuur draagt vrijwel elke kever mijten met zich mee. Dat is namelijk een symbiose. De kevers fungeren als wandelend buffet voor de mijten, die zich tussen de poten en schilddelen tegoed doen aan schimmels, plantenresten en vocht. De mijten helpen op hun beurt de kever door de gewrichten en kiertjes schoon te houden. Zo halen ze er dus allebei hun voordeel uit.

Ook op je larven zitten trouwens mijten. Compleet normaal en heel gezond. Omdat larven altijd in het substraat zitten leggen mijten er ook hun eitjes op. (Boven het substraat drogen deze namelijk snel uit.)

Soms heb je zo veel mijten in je bak zitten dat ze de overhand nemen. Het is dan zaak om je substraat wat te laten uitdrogen en dan neemt het aantal mijten ook snel af. Je kan de overtollige mijten dan eventueel met een zacht penseeltje van de kever of de larve afvegen, of eens goed blazen. Maar bij iets drogere omstandigheden zul je merken dat het aantal mijten ook afneemt.

Succes!
Pim schreef: di 30 nov 2021, 20:13 Dit lijken ook roofmijten te zijn en zijn niet schadelijk.

Hier kan je zien dat er nog veel meer roofmijten op een kever kunnen zitten. Ik heb de meesten er wel afgehaald, maar niet allemaal. De kevers hebben het goed overleefd.
Dit geeft mij veel meer rust nu. Ik was al bang dat de kevers aan het lijden waren. Heel erg bedankt beide!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Graag gedaan!
Plaats reactie