Muggen, mijten, en springstaartjes

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Doeba0ermo
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 18:37

Muggen, mijten, en springstaartjes

Bericht door Doeba0ermo »

Hallo, ik heb helaas de bekende rot varenrouwmuggen in mijn terrarium, maar ik zag dat als oplossing roofmijten zoals Hypoaspis (ik zat te kijken naar deze: https://www.biogroei.nl/hypoaspis-system) een oplossing was.
Nu las ik ook dat deze achter springstaartjes aan zitten die ook in het terrarium zitten voor opruim, kan ik deze mijten dan het beste vermijden wegens dit?
Zijn er ook andere oplossingen tegen de muggen en hun larven hehalve het legen van de bak om de grond uit te drogen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Als de varenrouwmuggenlarven een probleem zijn zou ik zeker de roofmijten introduceren. Springstaartjes kan je achteraf nog weer toevoegen als dat nodig is. Ik heb een pesthekel aan die zwarte vliegjes, dus ben altijd ontzettend blij met de roofmijten.
Doeba0ermo
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 18:37

Bericht door Doeba0ermo »

En deze mijten zouden niet achter andere beestjes gaan zoals andere pissenbedden? Ik heb deze (jonge Magic Potion en Dairy Cow pissenbedden) namenlijk ook aangeschaft voor wat meer populatie en leven.

Als vervolg, indien ik deze mijten introduceer en ze de springstaatjes uitroeien, hoe zou ik de springstaartjes terug introduceren? Zouden ze dan niet weer snel verdwijnen?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Pissebedden zijn volgens mij iets te groot voor roofmijten.
Springstaartjes zou je opnieuw kunnen introduceren als de roofmijten klaar zijn met de varenrouwmuggenlarven. Als die op zijn gaan de roofmijten elkaar oppeuzelen namelijk.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Springstaartjes kun je volgens mij gewoon online kopen...
Doeba0ermo
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 17 sep 2021, 18:37

Bericht door Doeba0ermo »

Springstaartjes zijn inderdaad makelijk aan te komen, het leek me alleen zonden om ze ook uit te roeien, maar ik denk dat ik dan liever rouwvarenmuggen en springstaartjes ontbreek dan.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Daar zou ik ook voor kiezen. Die vliegjes nemen voor je het weet je hele huis over :lol:
Plaats reactie