Flake-soil vol met varenrouwvliegjes...

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Flake-soil vol met varenrouwvliegjes...

Bericht door Helico »

Nu heb ik al een tijdje Phalacrognathus muelleri in bakken zitten, 1 per bak, maar in elke bak zaten wel honderden vliegjes. Nu lijk het dat de larven er geen last van hebben, maar ik heb ze toch verschoond.
En ze zaten op flake-soil. Misschien dom van mij, dacht dat ik er dan geen last van zou hebben, maar verkeerd gedacht. Vind het wel raar, dan moet er toch iets zijn waarvan ze eten en ik denk dat het flake-soil toch te rijk is aan stoffen, en dat de larven van deze varenrouwvliegjes dit eten, anders heb ik er geen verklaring voor.

Heb alle bakken schoon gemaakt, hier de inhoud van alle bakken, overal vliegjes, krijg er de kriebels van...
Rouwvarenvliegjes .jpg
Rouwvarenvliegjes .jpg (137.56 KiB) 4478 keer bekeken
Iemand anders een suggestie?

Het gekke is dat ze in mijn andere bakken ze weer niet in zitten. Dank dat ik maar een lab. op gaat zetten.
1 Vliegje en je ben de pineut, heb ik net weer gelezen...
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Heel ellendige beesten zijn het. Ik heb het opgelost met roofmijten en inderdaad het afdekken van de bak. Het is mij zowaar gelukt om ze weg te krijgen maar inderdaad, 1 vliegje en je kunt opnieuw beginnen...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Varenrouwmuggen zijn inderdaad erg lastig. Ze leggen eitjes in vochtige grond, laten wij dat nu juist gebruiken voor onze larven. Roofmijten of invriezen helpt. Daarnaast heb ik mijn vliegvrije bakken in kussenslopen gedaan. Een beetje lastig, maar de moeite waard.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Maarja, ik maakte mijn flake soil aan en gaf het aan de larven, zoveel tijd zit er niet tussen, terwijl er geen vlieg(je) te bekennen was, dan moeten ze toch later erin gekropen zijn. En dan invriezen gaat niet, dan heb je larfijsjes. Maar ik zag ze ook niet, nu pas met hele volksstammen tegelijk.
Maar ik denk dat ik linnen zakken ga kopen, die ze bij de Bier bereiding gebruiken, om hop in te stoppen en die ze meekoken. Zijn niet te groot en anderhalf en twee liter bakken gaan er in dacht ik.
Zijn lucht doorlatend, maar vliegjes kunnen er niet door. Nu ga eens kijken...
En misschien roofmijten....voor de zekerheid.
Wat je niet over moet hebben voor je hobby. Is dit ook belasting technisch aftrekbaar....
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Helaas hopzakken hebben ze niet meer van linnen, dus moet ik ook aan de kussenslopen gaan geloven, ga me naaimachine maar weer van stal halen....
Kan ik ze op maat maken...
Laatst gewijzigd door Helico op ma 13 sep 2021, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Gelukkig toch nog een site gevonden met linnenzakjes
https://saketos.nl/
En niet duur...
Ga wat bestellen...
Plaats reactie