Larvensubstraat warm houden in koud huis

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Larvensubstraat warm houden in koud huis

Bericht door Capsicum »

Hoi,

De temperatuur hier in huis is buiten de zomer 16-18 graden. Volgens mij is dit zo ongeveer de ondergrens voor de ontwikkeling van de larven de meeste Cetoninae? Mijn vraag is: in hoeverre wordt de ontwikkeling vertraagd onder deze omstandigheden? Ik ben op zoek naar een realistische manier om het larvensubstraat te verwarmen tot een constante graad of 22/23, zonder er warmtematjes onder te leggen. Zijn er nog tips hiervoor? Ik heb zelf bedacht om een kweektent voor planten in de schuur te zetten en deze te verwarmen, maar misschien maak ik het nu veel te ingewikkeld

Groetjes
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat is een goede vraag! In principe kun je je larven gewoon bij die temperatuur houden. Iets warmer zou niet erg zijn, maar rond de 18 graden is prima. Het vertraagd de ontwikkeling inderdaad, maar dat is niet erg. Sterker nog, zelf ben ik daar voorstander van. Doordat de larven langer kunnen eten krijg je grotere imago's die vaak een stuk langer leven dan soortgenoten die bij hogere temperatuur opgekweekt worden.

Indien mogelijk zou je de bakken met larven op een kast kunnen zetten, zodat ze wat hoger staan. Warme lucht blijft daar namelijk hangen. Op de grond is het vaak wat kouder. Op die manier kun je de temperatuur zo gunstig mogelijk gebruiken. Ik zou niet snel bakken gaan verwarmen, omdat de omgevingstemperatuur niet hetzelfde is als de temperatuur in de bak en omdat je substraat dan gaat uitdrogen. Larven hebben namelijk liever een stabiele, koudere leefomgeving dan een sterk fluctuerende warme omgeving.

Succes!
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Okee ik ga het gewoon op mijn kamertemperatuur proberen, die kast is een goede tip, ik heb nog plek op een hoge kast in de buurt van de verwarming.
Zijn er trouwens soorten die beter tegen lagere temp kunnen dan andere?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Je zou kunnen beginnen met een Protaetia soort. Veel soorten die daarvan beschikbaar zijn komen gewoon uit Europa en kunnen dus prima gedijen bij lagere temperaturen. Pachnoda, Cyprolais, Chlorocala, Stephanorrhina en Dicronorrhina doen het hier ook goed bij lagere temperaturen. Mecynorhina kan ook, maar die doen wat langer over hun cyclus en zou ik niet direct aanraden als eerste soort.
Plaats reactie