Asbolus verrucosus

Hier staan beschrijvingen van soorten waarmee beginners het beste kunnen starten.
marts_insects
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 09 sep 2019, 20:01

Asbolus verrucosus

Bericht door marts_insects »

Asbolus verrucosus is geen bekende soort maar hij wordt wel steeds bekender. Ik heb deze kever een paar dagen geleden ontdekt en heb hem zelf (nog) niet maar na mijn 3 dagen research ben ik erachter gekomen dat dit misschien wel de makkelijkst te houden soort is die er bestaat. Alleen het kweken schijnt knap lastig te zijn (waarop ik dacht: Challange accepted) maar aangezien deze soort behoorlijk oud kan worden is dat geen probleem.

Imago's
Asbolus verrucosus komt voor in het zuidwesten van de VS en in een deel van Mexico. Ze leven in woestijnen waar het heel heet en koud kan worden. Ze zijn daarom ook te houden op een temperatuur van tussen de 21 en 30 graden. Waarschijnlijk overleven ze lagere en hogere temperaturen ook prima maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen en ze niet te koud of heet houden. Een bodem van speelzand is geschikt, ze willen nog wel eens een beetje graven dus een wat diepere laag vinden ze fijner. Om ermee te kweken moet (een deel van) de bodem dood blad bevatten. De kevers hoeven niet gesproeid te worden en halen al hun vocht uit voedsel. Ze eten groentes, fruit en dode insecten. Onbeperkt voedsel aanbieden is het beste maar ze kunnen ook makkelijk 1-2 weken zonder voedsel. De luchtvochtigheid (RV) moet zo rond de 20% zitten. Als de kevers donkerblauw/zwart zijn dan worden ze te vochtig gehouden, bij een juiste luchtvochtigheid hebben de kevers een laagje was over hun schild (zonbescherming) waardoor ze blauw zijn. Hoewel de meeste kevers niet zolang leven kunnen deze kever 10-15 jaar oud worden. Kweken in gevangenschap is lastig en daardoor zijn de kevers die je koopt vaak wildvang.

Larven
De larven lijken een beetje op meelwormen alleen ze zijn iets bleker en worden langer. (ong 5cm) De larven voeden zich met dood blad. Hoewel de kevers grote temperatuurverschillen aankunnen ligt dit bij de larven net iets anders. Hoe het kweekproces precies werkt weet nog niemand helemaal goed maar er is onlangs ontdekt dat je de L3 larven op 30-31 graden moet houden. Als je de larven kouder houdt dan verpoppen ze niet en gaan ze dood. De larven moet je houden op 75% RV en ze moeten alleen zitten. Larven die bij elkaar zitten eten elkaar op en als dat niet gebeurd weigeren ze te verpoppen en gaan ze dood. Kweken is dus niet voor beginners.

Afbeelding

Afbeelding

Bij vragen op aanvullingen hoor ik het graag!
Instagram: marts_insects

Kevers
Pachnoda marginata peregrina
Pachnoda fissipuncta
Pachnoda marginata aurantia
Pachnoda sinuata
Chlorocala africana oertzeni
Stephanorrhina guttata guttata
Chlorocala africana africana*

*Heb ik gehad
Plaats reactie