Nieuweling

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Suzanne78
Ei

Nieuweling

Bericht door Suzanne78 »

Hoi hoi,

Ik ben Suzanne en ben nieuw hier op dit forum en in de wereld van de kevers.

We hebben op de beurs een startset gekocht met een bak, substraat en larven (l2 en l3 pachnoda marginata) De leven groeien goed en sommige lijken nu te verpoppen. Er liggen van die ronde bollen in de bak, maar ze zijn al leeg en open aan de onderkant, maar ik heb verder nog geen kevers gezien.

Ik moet denk ik ook de grond aanvullen, maar weet niet zo goed hoe. Heb gebreken dat ik eikenblad kan fijnmalen. Kan dat ook met de keukenmachine ipv met een bladblazer?

Ik zou graag willen dat het ‘projectje’ kevers slaagt, dus hoor graag advies.

Groetjes
Suzanne
michel74
L1

Bericht door michel74 »

Hallo Suzanne,

De Pachnoda peregrina is een mooie soort om mee te beginnen. De bollen zijn zeer waarschijnlijk de lege cocons van de kevers. Het zou kunnen dat de kevers nog ondergronds zitten, dat is normaal als ze net verpopt zijn.

Je kunt de grond aanvullen met dood beuken/eikenblad en bladhumus uit het bos, als je te ver van een bos woont is kopen op internet ook een optie.

Ik gebruik gewoon mijn handen om het substraat te mengen/vermalen maar een keukenmachine of bladblazer worden door anderen ook hiervoor gebruikt.

Deze soort is ook goed verkrijgbaar dus op termijn nieuw bloed erbij zou ook geen probleem moeten zijn.

Doorzoek dit forum maar eens, er staan verschillende topics over substraat/bodemgrond en ook topics hoe je de verschillende soorten moet huisvesten.

Groet en veel plezier met de hobby,

Mischa
Pachnoda Sinuata, Pachnoda Fissipunctum, Chlorocala Africana
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Welkom Suzanne!

Leuk dat je Pachnoda hebt!

De kevers zijn inderdaad nog even ondergronds in rust na het uitkomen. Je zult ze straks vanzelf rond zien lopen. Dan kun je ze fruit of een jellycupje geven.

Als je larven al in fijn substraat zitten kan je daar prima grover substraat bij doen. Een beetje met je handen fijnmaken is prima hoor!
Suzanne78
Ei

Bericht door Suzanne78 »

Hier zie je de beestjes misschien
Hier zie je de beestjes misschien
IMG_5091.jpeg (144.48 KiB) 161 keer bekeken
Ik heb nu blad erbij gedaan, volgens mij zijn er al 7 kevers verpopt, al zie ik ze nog steeds niet verschijnen.
Ik zie nu hele kleine witte beestjes lopen overal. Sinds ik het eikenblad erbij gedaan heb. Kan dit kwaad?
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Als je ze ziet lopen zijn het roofmijten en dat is goed. Zij eten eventuele mijten op, dus dan heb je daar geen last van.
GuBre
Ei

Bericht door GuBre »

Het lijkt voor mij meer op springstaarten, maar die kunnen ook totaal geen kwaad.
Suzanne78
Ei

Bericht door Suzanne78 »

Hoe lang duurt het voordat je ze gaat zien? Ik zie echt nog steeds niks. Denk dat alle larven nu bijna uitgekomen zijn.
Capsicum schreef: za 04 jan 2025, 18:49 Welkom Suzanne!

Leuk dat je Pachnoda hebt!

De kevers zijn inderdaad nog even ondergronds in rust na het uitkomen. Je zult ze straks vanzelf rond zien lopen. Dan kun je ze fruit of een jellycupje geven.

Als je larven al in fijn substraat zitten kan je daar prima grover substraat bij doen. Een beetje met je handen fijnmaken is prima hoor!
Plaats reactie