Kweek Setup, wat is normaal en wat is over de top ?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
inpakker2007
Ei

Kweek Setup, wat is normaal en wat is over de top ?

Bericht door inpakker2007 »

Beste mensen, ik zie dat er weinig activiteit is op dit draadje dus ga ik een vuurtje stoken.

Ik wil dus beginnen met kweken, kevers, spinnen of andere speciale insecten lijkt mij wat. Ik zag online dat er voor een terrarium wel spul te koop is zoals, timers, mist machines om de vochtigheid op peil te houden, bewatering, etc.

Wat mij daarbij opvalt is dat alles uit verschillende systemen bestaat die je eigenlijk apart van elkaar afstelt, maar die elkaar geen feedback geven.

Een aantal vragen die ik voor nu heb:

- Bestaat er een complete controller die je op een bepaalde manier instelt en die het als het ware van je overneemt ?
- Waar online of in de winkel kan ik een terrarium voor een aantal kevers kopen ? (tegen een leuk prijsje)
- Welke soort controllers of hulpmiddelen gebruik je om de temperatuur en vochtigheid op peil te houden ?
- Wat doe je met dode kevers ? (inlijsten en thuis ophangen ?)
- Waar koop ik larven, kevers ?

ik hoor het graag!
Rim van Veldhuijsen
L1

Bericht door Rim van Veldhuijsen »

inpakker2007 schreef: wo 23 okt 2024, 21:24 Beste mensen, ik zie dat er weinig activiteit is op dit draadje dus ga ik een vuurtje stoken.

Ik wil dus beginnen met kweken, kevers, spinnen of andere speciale insecten lijkt mij wat. Ik zag online dat er voor een terrarium wel spul te koop is zoals, timers, mist machines om de vochtigheid op peil te houden, bewatering, etc.

Wat mij daarbij opvalt is dat alles uit verschillende systemen bestaat die je eigenlijk apart van elkaar afstelt, maar die elkaar geen feedback geven.

Een aantal vragen die ik voor nu heb:

- Bestaat er een complete controller die je op een bepaalde manier instelt en die het als het ware van je overneemt ?
- Waar online of in de winkel kan ik een terrarium voor een aantal kevers kopen ? (tegen een leuk prijsje)
- Welke soort controllers of hulpmiddelen gebruik je om de temperatuur en vochtigheid op peil te houden ?
- Wat doe je met dode kevers ? (inlijsten en thuis ophangen ?)
- Waar koop ik larven, kevers ?

ik hoor het graag!
Hoi,
Er bestaan "themostats" die op temperatuur aan of uitschakelen. Daar zou je een hygrometer op kunnen zetten op het 2de stopcontact zodat dan je mistsysteem aanslaat. Echter is dit extreem over de top en warmtematten zorgen in ieder geval dat je substraat snel uitdroogt.
Online koop je vooral via de winkels die op het forum staan en marktplaats binnen Nederland. Er zijn op dit forum vaak wat mensen die ook larven verkopen. Als je imago's koopt weet je nooit echt hoe oud ze zijn en dus hoe lang ze leven, daarom is dat vaak niet aan te raden. Avonturia heeft imago's.
In andere dierenwinkels kan je meestal Dola's kopen, dat zijn rozenkevers. Verder meestal geen soorten.
Ik gebruik geen controllers op hulpmiddelen. Ik heb opbergbakken van de xenos waar ik ventilatieroostertjes in geplaatst heb, vaak is 1 keer per 2 a 3 dagen sprayen met water bij mij voldoende afhankelijk van de soort.
Een hygrometer werkt, maar vind ik vaak ingewikkeld om goed te kunnen lezen, het is ook afhankelijk van hoe luchtvochtig de dag en of je huis is voor mijn idee.
Dode kevers laat ik indrogen en vries ik kort in, zo weet ik zeker dat er geen ongedierte in of bij zit en kan ik ze later rehydrateren en opzetten/prepareren.
Larven kan je kopen bij online winkels, marktplaats, op deze site een "vraag naar kevers" achterlaten en op beurzen. Vaak staan er op reptielenbeurzen 2 of 3 stands die larven hebben.
P. Marginata
P. Prasina
Ph. Muelleri
E. Hornimanni
Pr. Spec. cyanochlora
S. Guttata
Prionotheca Coronata
GuBre
Ei

Bericht door GuBre »

Wij hebben hier de kevers en larven wel in een "gewoon" terrarium zitten met ledverlichting, thermosataat en sproeisysteem.
De keus voor een terrarium is met name voor onze kinderen die hiermee veel meer zicht hebben op de kevers en larven. Het nadeel is wel dat door de flinke hoeveelheid gaas/beluchting icm warmtemat het substraat sneller uitdroogt.
De techniek is hierbij voor ons bewuste keuze geweest uit gemaksoogpunt.
Dit is inderdaad een investering, maar voor ons brengt dit met de gewenste setup wel het belangrijke gemak.
Hierdoor hoeven we nauwelijks meer om te kijken naar temperatuur en vochtigheid.
Het sproeisysteem zou daarbij gebruikt kunnen worden voor meerdere terraria.

Ik denk echter wel dat we in de toekomst ook larven in aparte bakken te gaan huisvesten.
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Ik sluit me aan bij Rim. Wel zou ik de larven apart houden, want dat gaat je veel werk besparen. Larven moeten natuurlijk vochtig zitten en imago's niet echt. Ik kijk gemiddeld eens per maand naar elke larvenbak en dat is dus erg weinig onderhoud. Imago's hebben uiteraard meer aandacht nodig omdat hun voer sneller opraakt.

Over een maand vindt de Vivariumbeurs (zie de banner op dit forum) weer plaats en daar kan je ook veel informatie halen en natuurlijk larven en/of imago's van verschillende soorten aanschaffen op het Insectenplein. Bovendien is er dit keer ook een grote commerciële aanbieder van insecten, dus je kan op Vivarium in één keer een behoorlijke slag slaan.
Plaats reactie