Dag allemaal,
Ik weet niets van kevers, maar heb mij hier zojuist aangemeld omdat ik twee dagen geleden een enorme kever in mijn huis vond. Hij (zij?) was een cm of 4 groot. Ik heb op internet gezocht welke soort het zou kunnen zijn en vond ergens een plaatje van Proceras Gigas. Die lijkt er wel op, maar schijnt hier niet voor te komen? Ik woon overigens in het buitengebied, in Gelderland bij de Duitse grens. Om het huis heen staan zowel loof- als naaldbomen en de directe omgeving bestaat uit weiland en bos. Op de foto lijkt de kever een deukje/wittige streep midden op de rug te hebben, ik denk dat dat een beschadiging is want hij heeft zich onder een plint doorgeworsteld (oud huis, ruimte tussen vloer en plint is enkele cm's).
Excuses voor de kwaliteit van de foto, ik heb mijn telefoon gebruikt. De kever zelf heb ik uiteraard buiten weer vrijgelaten.
Leek wil graag iets vragen
-
- L1
Hoi leek!
van harte welkom en bedankt voor je foto! Zelfs op je mobiel foto kan ik het duidelijk zien. Of het inderdaa Procerus gigas is weet ik niet. De halsschild is te glad. Het lijkt mij meer een lederloopkever (Carabus coriaceus). Hij hoort bij de loopkever familie of Carabidae.
groetjes,
Terry
van harte welkom en bedankt voor je foto! Zelfs op je mobiel foto kan ik het duidelijk zien. Of het inderdaa Procerus gigas is weet ik niet. De halsschild is te glad. Het lijkt mij meer een lederloopkever (Carabus coriaceus). Hij hoort bij de loopkever familie of Carabidae.
groetjes,
Terry
"When people ask me how is it possible that you speak so many languages, I answered: Because nobody could speak mine"...
An inordinate fondness of beetles.
Hallo Terryschild en Titus,
Dank voor jullie snelle reacties! Ik heb meteen de lederloopkever opgezocht en die zou het inderdaad kunnen zijn. Volgens wikipedia kan die 30 tot 40 mm lang worden en is het een nachtactieve kever. Dat klopt naar mijn idee goed: ik hoorde 'm in eerste instantie alleen maar achter de plint scharrelen maar zodra ik het licht aandeed om 'm te zoeken stopte het geluid meteen. Een half uur in het donker gezeten en toen begon hij weer. Zo te lezen had ik 'm trouwens beter in de moestuin kunnen zetten dan in een weiland: hij eet onder andere slakken.
Erg leuk om dit te weten. Als ik nog eens een gek beest tegenkom op of rond het huis maak ik er weer een foto van. Ik zal dan ook proberen om wat beter op de kop te letten.
Nogmaals dan en een goed weekend gewenst.
Dank voor jullie snelle reacties! Ik heb meteen de lederloopkever opgezocht en die zou het inderdaad kunnen zijn. Volgens wikipedia kan die 30 tot 40 mm lang worden en is het een nachtactieve kever. Dat klopt naar mijn idee goed: ik hoorde 'm in eerste instantie alleen maar achter de plint scharrelen maar zodra ik het licht aandeed om 'm te zoeken stopte het geluid meteen. Een half uur in het donker gezeten en toen begon hij weer. Zo te lezen had ik 'm trouwens beter in de moestuin kunnen zetten dan in een weiland: hij eet onder andere slakken.
Erg leuk om dit te weten. Als ik nog eens een gek beest tegenkom op of rond het huis maak ik er weer een foto van. Ik zal dan ook proberen om wat beter op de kop te letten.
Nogmaals dan en een goed weekend gewenst.
Hallo leek,
welkom op het forum!
Ik ga je toegang tot de rest van het forum geven,
maar ik heb het idee dat je vraag beantwoord is en je niet heel veel gebruik meer van het forum zult maken.
Wees van harte welkom, snuffel eens naar de soorten welke wij hier kweken en wie weet gaat er een nieuwe hobby kriebelen
welkom op het forum!
Ik ga je toegang tot de rest van het forum geven,
maar ik heb het idee dat je vraag beantwoord is en je niet heel veel gebruik meer van het forum zult maken.
Wees van harte welkom, snuffel eens naar de soorten welke wij hier kweken en wie weet gaat er een nieuwe hobby kriebelen

Je eigen gras is groener dan je denkt
- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
Ha Leek en welkom !