Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Die kunnen prima samen. Juist omdat ze zo klein zijn vormen ze geen bedreiging voor de allomyrina. Ook kunnen ze tussen de hoorns door mocht er een een uithaal/aanval doen. Voor de Chlorocala heb je alleen niet zoveel hout substraat nodig maar het is niet erg. Doe aan een kant van je bak een hoopje met alleen bladhumus zodat ze voor hun ei afzet een ideaal plekje hebben. De allomyrina zal waarvan de voorkeur hebben om zijn eitjes in het hout substraat te leggen. Zo zitten ze elkaar niet in de weg. Als de larven wat ouder zijn kun je ze door de afmeting makkelijk onderscheiden. .. .
thanh2468
L3

Bericht door thanh2468 »

Ik heb een rotte eikeboom in stronkjes gezaagd van 20cm, de binnekant is jammer genoeg nog hard.

Is er een mogelijkheid om die ook witrot te laten worden?
Bijlagen
image.jpg
gaiaofzo
L2

Bericht door gaiaofzo »

Hoe werkt het met wit rot?
Moet ik dit versnipperd in het substraat mengen, of het hele stammetje in het terrarium zetten? Dit is mij niet helemaal duidelijk.
En waarom moet dit bij sommige kevers.
thanh2468
L3

Bericht door thanh2468 »

in de filmpjes van daniel ambuhl kan je veel info vinden
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt wit rot vaak enten / overbrengen op andere stammetjes. Als je een mooi stuk met zichtbaar wit rot schimmeldraad hebt kun je die bij een hoopje ander hout leggen en daar tussen door en overheen wat fijn gemalen hout strooien. Liefst donker en vochtig. Over het algemeen stapt de schimmel over/ groeit hij door op de andere stammetjes.
Zelf heb ik een samla bak in de schuur staan waar ik de schimmeldraden vanuit het hout en humus bewaar en zo nu en dan nog niet rot genoeg wit hout bij kieper. Mocht je in de herfst blad humus verzamelen wat nog niet rot genoeg is kun je ook deze draden daarbij uitzetten.

Voornamelijk de soorten met een hoorn hebben rot wit hout nodig. De schimmel breekt de houtcel open waarna de larf de voedingstoffen uit de houtcel op kan nemen. Zonder de schimmel lukt het niet om de houtcelwand af te breken.

Je kunt zowel het stammetje als fijn gemaakt hout onderin de bak ingraven. Larven hebben de voorkeur voor een van beide maar als je ze beide aanbied zit je altijd goed.
thanh2468
L3

Bericht door thanh2468 »

Is het mogelijk deze c. Aurata 16 dagen in een fles op bevochtigd toilet papier met fruit te bewaren of zullen er na zoveel dagen veel sterven?

Ik heb gelezen dat ze sterven na de eileg, dus ik vermoed dat ze een kort leventje hebben.

Anders probeer ik bosgrond te vinden om de flessen verticaal mee te vullen.
thanh2468
L3

Bericht door thanh2468 »

*foto
Bijlagen
image.jpg
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus

Bericht door Arietuur »

Ik zou ze lekker vullen met bosgrond... dan kunnen ze iedergeval vast eitjes afzetten
thanh2468
L3

Bericht door thanh2468 »

ik ben nog geen eik of beuk tegengekomen in kroatie en de grond is hier ontzettend droog. De grond ziet er ook anders uit dan bij ons. Ik weet niet of droge aarde volstaat. Bladhumus kan je het alvast niet noemen want ik zie er geen rotte bladresten tussen liggen, het is ook niet op te scheppen. De enige grond die ik kan verzamelen is melkchocolade bruin en ligt onder de sierplanten. Geen idee waar de larven opgroeien.
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Bij mij leven ze erg lang, in verhouding met andere soorten. Hier leven ze wel een jaar. Degenen die vorige zomer uitkwamen en op Vivarium mee waren leven nog steeds. Ze zetten hun eitjes af in humus met redelijk veel hout, waar de larven van leven. In het begin hield ik ze op humus alleen en dat was geen succes. In de natuur zullen ze wel sterven na het afzetten van de eitjes, maar dat zal ook te maken hebben met het verdwijnen van hun voedsel, bloemen en misschien vruchten. Je kan ze op vruchten in leven houden en dan thuis in een bak met humus en hout doen.
Plaats reactie