Substraat als beginner?

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Stefan010
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 19:17

Substraat als beginner?

Bericht door Stefan010 »

Afgelopen dagen een hoop gelezen hier op het forum omdat alles nieuw is voor mij valt nog niet alles op zijn plek. Ik denk dat het beginnen ermee een hoop duidelijk gaat maken. Ik ga deze week samen mijn zoontje het bos is wat naast ons ligt in jaja Hoogvliet onder de rook van de shell maar desondanks een flink park en bos langs de maas hebben. Maar we gaan opzoek naar de inrichting/substraat ik lees veel over witrot hout.
We gaan binnenkort 2 larven halen van de MCU en dan eens beleven wat er gebeurd. Ik lees overal dat het door een hakselaar of bladblazer klein gemaakt moet worden. En dat het gedroogde in het bakje moet maar met dit weer type ga ik weinig droog substraat vinden denk ik. En is het erg als er grond door heen zit of moet ik echt alleen maar het blad hebben? Alvast bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 204
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Een beetje grond erdoor is prima, zelf kies ik ervoor om in het bos de bovenlaag (grote bladeren) grotendeels weg te vegen en de middenlaag (al kleinere stukjes blad en wat zand/grond) mee te nemen. Dit laat ik dan eerst een nacht of twee drogen, uitgespreid op kranten of de vuilniszak waarin ik het gehaald heb. Daarna kun je het eventueel nog wat fijner vermalen (doe ik met de hand, gewoon heen en weer wrijven tussen twee handen).

Veel succes!
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik pak dezelfde laag als waar Koejj het over heeft, maar ik droog het substraat juist niet uit. Wel even checken of je niet toevallig een duizendpootnest te pakken hebt, dat is iets minder fijn. Maar dat checken lukt wel bij het voorzichtig handje voor handje in een bakje doen. Ik 'vermaal' ook niks, de kevers eten toch hapje voor hapje, dat kunnen ze echt prima zelf.

Wel wil ik je nog meegeven dat 2 larven best weinig is, er kan áltijd iets gebeuren en dat is zelfs als je je best doet niet altijd te voorkomen. Mocht je ook nakweek willen, dan zou ik zeker een groepje van 10 nemen. Ook in de pop-fase kan het fout gaan, of een kever wordt maar een paar dagen oud. Ik heb alles al meegemaakt!
Live, Larf, Love
Stefan010
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 19:17

Bericht door Stefan010 »

Bedankt voor jullie tips en reacties heb ik heel erg veel aan ik ga op.zoek naar meer larven
Plaats reactie