Nieuw in de hobby

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
whekman
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: za 09 mar 2024, 14:04

Nieuw in de hobby

Bericht door whekman »

Beste leden,

Via bezoek aan de reptielenwinkel in de buurt (repticura) en het houden van slangen (sinds kort) ben ik gaan denken over het houden van ongewervelden. Ik heb eerder rond mijn 17e mieren gehouden en wil nu (15 jaar later) gaan beginnen met het houden van kevers en andere ongewervelden. Ik wil eerst wat pissebedden uit de tuin gaan houden en dan binnekort beginnen met een beginner kever soort.

Ik hoor het graag mocht iemand nog aanraders hebben ua soorten om mee te beginnen. Komende vrijdag rijd ik weer langs de reptielenwinkel voor wat informatie en ik zal van het weekend de topics lezen hierover.

Mochten en vragen zijn laat het me weten.

Met vriendelijke groet, Willem
Rim van Veldhuijsen
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 18 jun 2023, 23:10

Bericht door Rim van Veldhuijsen »

whekman schreef: di 12 mar 2024, 21:04 Beste leden,

Via bezoek aan de reptielenwinkel in de buurt (repticura) en het houden van slangen (sinds kort) ben ik gaan denken over het houden van ongewervelden. Ik heb eerder rond mijn 17e mieren gehouden en wil nu (15 jaar later) gaan beginnen met het houden van kevers en andere ongewervelden. Ik wil eerst wat pissebedden uit de tuin gaan houden en dan binnekort beginnen met een beginner kever soort.

Ik hoor het graag mocht iemand nog aanraders hebben ua soorten om mee te beginnen. Komende vrijdag rijd ik weer langs de reptielenwinkel voor wat informatie en ik zal van het weekend de topics lezen hierover.

Mochten en vragen zijn laat het me weten.

Met vriendelijke groet, Willem
Welkom Willem,

Leuk dat je gaat starten met andere ongewervelden. Pissebedden zijn veel verschillende soorten in, van makkelijk tot heel moeilijk. Hetzelfde geldt voor de kevers, er is een forum "beginnerssoorten" kijk daar eens bij voor makkelijke soorten.

Groetjes, Rim
P. Marginata
P. Prasina
Ph. Muelleri
E. Hornimanni
Pr. Spec. cyanochlora
S. Guttata
Prionotheca Coronata
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Willem,

Welkom op het forum.
Leuk dat je met kevers en andere ongewervelden wilt gaan beginnen. Repticura heeft volgens mij een paar beginnerssoorten. Hier kan je jezelf alvast inlezen over de verzorging.
Veel plezier hier.

Pim
whekman
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: za 09 mar 2024, 14:04

Bericht door whekman »

Bedankt voor de verwelkoming.

Ondertussen heb ik 5 L3 Pachnoda marginata larven en 1 pop gekocht (voor 2 euro :-)). Nu is het even uitzoeken hoe/wat met het substraat. Ik zit er over te denken om hier uit het bos onder de eiken bomen wat humusrijke toplaag te halen en dit te mixen 50/50 met kokosvezel. Evt dan nog wat visvoer en wat rottend hout.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Kokosvezel, visvoer en rottend hout is voor deze soort echt niet nodig. Bladhumus is helemaal voldoende.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Precies, en visvoer is juist een afrader omdat het wel mijt kan aantrekken of schimmel kan groeien. Veel plezier met je eerste beestjes!
Live, Larf, Love
Plaats reactie