Caresheet rozenkevers algemeen
Geplaatst: do 08 okt 2009, 15:30
Caresheet voor rozenkevers
Benodigdheden:
- Plastieken bakken van van 10 L. of meer (voor Chelorrhina sp. Kleine bakjes van 2 L. of meer).
- Substraat: fijn bladsubstraat (bosbodem) van loofwoud (80%) en wat fijn witrot hout (20%); goed doorheen mengen.
- Extra voedingselementen: honden- en/of kattenbrokken, groente (komkommer is erg goed) en/of fruit (banaan, appel, peer)
- Terra met lamp om volwassenen in te huizen. Deze soorten houden van licht en warmte (eileg wordt aanzienlijk verhoogd).
- Beetle jelly of banaan als voedsel voor de volwassen dieren.
Rozenkeversoorten zijn gekend als over het algemeen gemakkelijk te kweken, waardoor er tevens erg goede beginnerssoorten tot dit type kevers behoren. Vooral genera Chlorocala, Pachnoda en Eudicella zijn hier vertegenwoordigers van. Dit is te wijten aan hun bij wijze van spreken praktische “laat ons maar gewoon doen” mentaliteit, waarbij men dus best de larven gewoon hun gang laat gaan. Dit is natuurlijk op voorwaarde dat men steeds voedsel blijft voorzien (extra voedingselementen inbegrepen) + genoeg ruimte biedt aan de larven voor hun ontwikkeling.
Larvenstadia + gemiddelde tijdsduur: ei (1 maand) L1 (1 maand) L2 (1 maand) L3 (tot 10 maanden voor de grotere soorten, slechts 6-7 maanden voor de kleinere) pop (1,5 maanden, prepop stadium inbegrepen imago (volwassen) (4-6 maanden)
Stap 1: ei
Indien men eieren aanschaft (niet gebruikelijk) houdt men deze best ingegraven in een bakje met vochtig substraat. Eieren komen over het algemeen na 1 maand uit.
Stap 2: larven en poppen
De larven kunnen bij de meeste soorten rozenkevers bij elkaar gehouden worden. Er moet echter steeds genoeg voedsel en ruimte voorzien worden. Hou ze dus steeds in een bak van minstens 10 L. in matig vochtig substraat met minstens 10 cm diepte. Ververs om de 3 à 4 weken het substraat waarbij men steeds een deel van het oude substraat laat liggen (indien men merkt dat het aandeel aan uitwerpselen in de bak zeer groot is, ververst men best het substraat nog vroeger). Voeg om de 2 weken extra voedingselementen toe (brokken, groente, fruit) door deze op een aantal plekken in de bak onder te graven.
Voor Chelorrhina sp. hou je de L3 larven best apart, daar deze gemakkelijk naar elkaar durven happen met de dood als gevolg. Er wordt ook gespeculeerd van dit cannibalisme bij Mecynorrhina sp., maar uit eigen ervaringen blijkt dit toch niet zo, maar dit geldt enkel en alleen indien men uiteraard aan de voorwaarden voldoet.
De larven maken een eigen cocon aan, gewoonlijk tegen de rand van de bak (dit is dus zichtbaar) en het is aangewezen deze in hun oorspronkelijke cocons te laten zitten. Indien larven samengehouden worden is het wel aangeraden cocons (waarin de larve reeds verpopt is) voorzichtig uit de bak te halen en te bewaren in een ander doosje op een laag vochtig substraat en afgesloten met een deksel (met een klein aantal gaatjes voor de verluchting).
De poppen komen gewoonlijk na 1 maand uit, maar de volwassen kever hardt uit en rust in de cocon gedurende nog een 4-tal weken alvorens zichzelf actief uit de cocon te graven.
Stap 3: imago’s
Volwassen kevers hou je best in een terra met voldoende warmte en licht. Voor kweekdoeleinden breng je best een dikke laag goed aangedrukt substraat op de bodem (bij voorkeur 3 maal de lengte van het vrouwtje). Geef de kevers geregeld beetle jelly of banaan als voedsel. Na de paring graaft het vrouwtje zich binnen de week in en begint de eileg. Het mannetje kan je dan gerust uit de terra halen en apart onderbrengen. Men kan na 1 à 2 maanden in het substraat voorzichtig zoeken naar L1 larfjes.
Deze caresheet geldt NIET voor Goliathus sp.. Deze zijn erg moeilijk en moeten een andere caresheet krijgen (heb geen echte ervaring met deze soort).
Benodigdheden:
- Plastieken bakken van van 10 L. of meer (voor Chelorrhina sp. Kleine bakjes van 2 L. of meer).
- Substraat: fijn bladsubstraat (bosbodem) van loofwoud (80%) en wat fijn witrot hout (20%); goed doorheen mengen.
- Extra voedingselementen: honden- en/of kattenbrokken, groente (komkommer is erg goed) en/of fruit (banaan, appel, peer)
- Terra met lamp om volwassenen in te huizen. Deze soorten houden van licht en warmte (eileg wordt aanzienlijk verhoogd).
- Beetle jelly of banaan als voedsel voor de volwassen dieren.
Rozenkeversoorten zijn gekend als over het algemeen gemakkelijk te kweken, waardoor er tevens erg goede beginnerssoorten tot dit type kevers behoren. Vooral genera Chlorocala, Pachnoda en Eudicella zijn hier vertegenwoordigers van. Dit is te wijten aan hun bij wijze van spreken praktische “laat ons maar gewoon doen” mentaliteit, waarbij men dus best de larven gewoon hun gang laat gaan. Dit is natuurlijk op voorwaarde dat men steeds voedsel blijft voorzien (extra voedingselementen inbegrepen) + genoeg ruimte biedt aan de larven voor hun ontwikkeling.
Larvenstadia + gemiddelde tijdsduur: ei (1 maand) L1 (1 maand) L2 (1 maand) L3 (tot 10 maanden voor de grotere soorten, slechts 6-7 maanden voor de kleinere) pop (1,5 maanden, prepop stadium inbegrepen imago (volwassen) (4-6 maanden)
Stap 1: ei
Indien men eieren aanschaft (niet gebruikelijk) houdt men deze best ingegraven in een bakje met vochtig substraat. Eieren komen over het algemeen na 1 maand uit.
Stap 2: larven en poppen
De larven kunnen bij de meeste soorten rozenkevers bij elkaar gehouden worden. Er moet echter steeds genoeg voedsel en ruimte voorzien worden. Hou ze dus steeds in een bak van minstens 10 L. in matig vochtig substraat met minstens 10 cm diepte. Ververs om de 3 à 4 weken het substraat waarbij men steeds een deel van het oude substraat laat liggen (indien men merkt dat het aandeel aan uitwerpselen in de bak zeer groot is, ververst men best het substraat nog vroeger). Voeg om de 2 weken extra voedingselementen toe (brokken, groente, fruit) door deze op een aantal plekken in de bak onder te graven.
Voor Chelorrhina sp. hou je de L3 larven best apart, daar deze gemakkelijk naar elkaar durven happen met de dood als gevolg. Er wordt ook gespeculeerd van dit cannibalisme bij Mecynorrhina sp., maar uit eigen ervaringen blijkt dit toch niet zo, maar dit geldt enkel en alleen indien men uiteraard aan de voorwaarden voldoet.
De larven maken een eigen cocon aan, gewoonlijk tegen de rand van de bak (dit is dus zichtbaar) en het is aangewezen deze in hun oorspronkelijke cocons te laten zitten. Indien larven samengehouden worden is het wel aangeraden cocons (waarin de larve reeds verpopt is) voorzichtig uit de bak te halen en te bewaren in een ander doosje op een laag vochtig substraat en afgesloten met een deksel (met een klein aantal gaatjes voor de verluchting).
De poppen komen gewoonlijk na 1 maand uit, maar de volwassen kever hardt uit en rust in de cocon gedurende nog een 4-tal weken alvorens zichzelf actief uit de cocon te graven.
Stap 3: imago’s
Volwassen kevers hou je best in een terra met voldoende warmte en licht. Voor kweekdoeleinden breng je best een dikke laag goed aangedrukt substraat op de bodem (bij voorkeur 3 maal de lengte van het vrouwtje). Geef de kevers geregeld beetle jelly of banaan als voedsel. Na de paring graaft het vrouwtje zich binnen de week in en begint de eileg. Het mannetje kan je dan gerust uit de terra halen en apart onderbrengen. Men kan na 1 à 2 maanden in het substraat voorzichtig zoeken naar L1 larfjes.
Deze caresheet geldt NIET voor Goliathus sp.. Deze zijn erg moeilijk en moeten een andere caresheet krijgen (heb geen echte ervaring met deze soort).