Nieuwe gebruiker -inspecteur van granen, zaden, peulvruchten

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Klaas Brouwer
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 aug 2011, 10:16

Nieuwe gebruiker -inspecteur van granen, zaden, peulvruchten

Bericht door Klaas Brouwer »

Goedemorgen,

Ik ben kwaliteitsinspecteur van granen, zaden en peulvruchten en werkzaam als inspectiemanager bij een ISO17020-geaccrediteerd inspectiebedrijf op het gebied van granen, zaden en peulvruchten, inspecties van scheepsruimten, ijkopnames etc.

We zijn een insect tegengekomen in een lading tarwe, die daarin niet vaak wordt gevonden. Graag zou ik dit met jullie delen en navragen of ik de juiste soort heb geïdentificeerd.

Mijn vermoeden is dat het gaat om de bladrandkever (sitona lineatus). Ik heb de foto bijgevoegd.

Met vriendelijke groeten,
Klaas Brouwer
Bijlagen
Is dit de bladrandkever?
Is dit de bladrandkever?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom Klaas, leuk dat je ons gevonden hebt. Ik heb je toegang tot de rest van het forum gegevens.

Wat betreft de kever, het lijkt inderdaad een lid van de Sitona familie. Sitona sulcifrons lijkt er ook erg op. S. lineatus heeft er opvallende strepen op de dekschilden en bij S. Sulcifrons zijn die minder duidelijk. Heb je geen betere foto?

Bekijk ook deze afbeeldingen even: http://claude.schott.free.fr/Sitona/Sit ... nches.html
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Welkom Klaas !
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

welkom
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

welkom
Klaas Brouwer
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 aug 2011, 10:16

Bericht door Klaas Brouwer »

Hoi Peter,

Het zou inderdaad ook de Sitona Sulcifrons kunnen zijn, maar zeker is het niet. Een insectoloog gaat het onderzoeken, al is niet zeker dat een dergelijk persoon wel de goede vaststelling doet. Ik ben wel vrij zeker overtuigd ervan dat dit insect uit de groep van de Sitones komt. Overigens hebben ze allemaal in deze groep min of meer strepen, ook de Sitona Lineatus.

Ik heb bijgaand nog een plaatje gedaan. Ben benieuwd wat je daar van denkt.

Groeten,
Klaas Brouwer
Bijlagen
CIBB 1.JPG
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Ik denk dat je voor het met zekerheid identificeren van deze kever niet op dit forum moet zijn.
Hier worden meer de kweekbare soorten besproken.
deze zijn vaak wat makkelijker te identificeren dan de hele kleine soorten.
met het grootste aantal soorten in de dierenwereld, zijn de meeste kevers toch wel heel erg lastig om met zekerheid te identificeren.
voor jou kever zal o.a. google gebruikt worden om tot identificatie te komen en dan word het natuurlijk een beetje gokken, aangezien de specifieke soorten van deze familie erg op elkaar lijken.

ik denk dat je meer succes zal hebben bij een instelling waar ze wetenschappelijke verzamelingen hebben.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie