Wat je dus ook niet moet doen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Wat je dus ook niet moet doen

Bericht door Barbara »

Net m'n larvenbakken gecheckt: grote vreugde een mooie man Xylotrupes uit z'n pop.
Wil hem naar een ander bakje verplaatsen, er zitten tenslotte nog meer poppen in die bak. Netjes op een tak zodat hij niet de hele tijd naar me hoeft te blazen.
Laat die sukkel z'n tak los, en de andere sukkel (ik dus) heeft haar hand er niet onder..... dus pats! op de grond, achterlijf gesprongen, auwa.

Weer wat geleerd: NOOIT een kever hoog boven de vloer vervoeren, maar dat wist ik eigenlijk al.
En vooral: de wet van Murphy niet negeren.

Hij leeft nog wel, heeft zich netjes in zijn nieuwe huis ingegraven, maar overleven zal hij dit waarschijnlijk niet.
(Nu maar hopen dat dit niet de enige man van de 10 poppen is, zul je natuurlijk altijd zien)
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ooooooooooooooooooooooooooow Barbara damn wat zonde!!

Maar, positief zijn, er zijn er genoeg om minimaal nog 1 man te geven :D
Ik ga gewoon op een man duimen, uiteraard 1 en niet nog 9 ofzo ;)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Jeetje Babs wat zuur ! Verdorie zeg !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Barbara,

Als je deze man desondanks zijn ongeluk nog mooi wil bewaren, zou ik deze eerder in proper en licht vochtig keukenrol dan in substraat bewaren, anders vind je hem later terug in stukken.
Ik zou deze ook geregeld checken en kijken of ie nog leeft of niet. Bij de dood kan je hem een tijdje laten drogen, zo hou je hem nog bij. ;)
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

dat is echt vet balen :(
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Allemaal bedankt voor jullie medeleven.
Ik was vanmorgen wel heel erg geschrokken.
Ik heb hier nu wel heel goed van geleerd!
Nu de andere 9 heel houden :) .
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

barbara
is het mogelijk om Stephanorrhina adelpha te kruisen met Stephanorrhina guttata guttata?
of is dat totaal nutteloos?
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

@romano
Dit is dus inderdaad ook iets 'wat je dus ook niet moet doen' :D

Het is absoluut niet de bedoeling om (onder)soorten bewust onderling te kruisen.(Ongelukjes kunnen natuurlijk altijd eens gebeuren, ook in de natuur, maar dat zijn uitzonderingen). Daar zijn de kevers niet bij gebaat, maar jij ook niet, omdat je de nakomelingen aan de straatstenen niet kwijt kunt. Daargelaten of een S. guttata een S. adelpha als partner accepteert, aangezien het twee verschillende soorten zijn.

Ik denk dat jouw vraag vriendelijk bedoelt is, omdat je zelf S. guttata hebt en ik maar 1 vrouwelijke S. adelpha heb rondlopen. Maar ik zie wel wat ervan komt, ze heeft geen gebrek aan mannelijke aanbidders, dus als alles goed loopt krijg ik toch wel weer een paar eitjes van haar. Beter wat inteelt dan menging van soorten, ik kan altijd op een later tijdstip weer vers bloed inmengen.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

ja ik dacht dan kan ik er wel een paar voor je opsturen, ze zijn L3 en heb ze al een aantal maanden
maar we gaan natuurlijk geen soorten kruizen die er niet voor bedoeld zijn ;)
tnx barbara
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Kruisen is bij geen enkele soort de bedoeling.
Plaats reactie