broed kast?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
tvm9401
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:20

broed kast?

Bericht door tvm9401 »

hallo,

ik ben helemaal nieuw in de kever wereld :oops:

alleen ik had een idee omdat ik overal lees dat om larven sneller te laten poppen je ze op `±25C moet houden met een hoge luchtvochtig heid (zodat het substraat aanvoelt als verse tuins aarde :lol: ) nu was mijn idee omdat ik nog en een grote
lxbxh 40x40x50 curver over had en een warmte kabel en een thermostaat, dat ik een soort van broed kast maak met het idee van eitjes van reptielen heb ik in een broedstoof , en het idee is dan door middel van de thermostaat de temperatuur te regelen en door middel van een water bakje de vochtigheid te kunnen regelen??

het gaat dan om larven van:pachnoda marginata peregrina...

maar oke wat weet ik er ook van :lol: :lol: :lol: is maar een idee

gr tom
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

een warmte matje moet je niet onder de bak doen want dat droogt de bodem te snel uit.
als je bij het onderdeel huisvesting kijkt staat er het topic ''verwarming'' is een soortgelijk idee
tvm9401
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:20

Bericht door tvm9401 »

koener schreef:een warmte matje moet je niet onder de bak doen want dat droogt de bodem te snel uit.
als je bij het onderdeel huisvesting kijkt staat er het topic ''verwarming'' is een soortgelijk idee
nee dat heb ik ook gelezen alleen ik bedoel de warmte KABEL aan de zijkanten van de curver zodat de lucht wordt verwarmt binnen in en dus niet de ondergrond alleen en door het water blijft het lekker vochtig maar niet nat.

ik heb vandaag toch vrij van school dus zal eens iets maken en post dan wel een foto
want mij bevalt het idee wel :idea:

gr
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ben bang dat je zo alleen de groei van schimmels stimuleer of teveel condens krijgt... Maar als je het niet probeer weet je het ook niet !
tvm9401
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:20

Bericht door tvm9401 »

Hansje Pansje schreef:Ben bang dat je zo alleen de groei van schimmels stimuleer of teveel condens krijgt... Maar als je het niet probeer weet je het ook niet !

oke de spullen liggen hier anders toch maar te veroesten :lol:
dus leikt me idd de moeite waard :%
maar als ik vragen mag :oops:
hoe verwarm ik de larven anders??
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

In een pannetje ??? :lol:

Nee normaal kun je bijv de kamer temperatuur wat omhoog gooien dat is niet zo lokaal als verwarming op de bak zelf. Vergeet niet dat als er meerdere larven in een bak zitten de temperatuur in de bak en substraat hoger is dan de omgevings temperatuur. Je kunt de cyclus en groei wel versnellen maar waarom zou je het willen is ook een beetje de vraag... Het is niet dat je er betere kevers van krijg.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Hansje Pansje schreef: Vergeet niet dat als er meerdere larven in een bak zitten de temperatuur in de bak en substraat hoger is dan de omgevings temperatuur...
Echt? dat wist ik nog niet, hoe komt dat?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zet een aantal mensen in een gesloten ruimte en de temperatuur stijgt... Lichaamswarmte, wrijving en weet ik het allemaal meer. Ik heb al eens een bak oververhit gehad, heel bizar hoe warm die was.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Het zal dan voornamelijk door wrijving komen want larven zijn koudbloedig.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

tvm9401 schreef:
koener schreef:een warmte matje moet je niet onder de bak doen want dat droogt de bodem te snel uit.
als je bij het onderdeel huisvesting kijkt staat er het topic ''verwarming'' is een soortgelijk idee
nee dat heb ik ook gelezen alleen ik bedoel de warmte KABEL aan de zijkanten van de curver zodat de lucht wordt verwarmt binnen in en dus niet de ondergrond alleen en door het water blijft het lekker vochtig maar niet nat.

ik heb vandaag toch vrij van school dus zal eens iets maken en post dan wel een foto
want mij bevalt het idee wel :idea:

gr
oeps had niet goed gelezen( was denk ik noch een beetje slaperig) :?
Plaats reactie