Mecynorrhinella ugandensis

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
leovb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 09:01

Mecynorrhinella ugandensis

Bericht door leovb »

Beste medeliefhebbers,

Ik ben net gestart met rozenkevers en heb nu ook bij Pim M. ugandensis besteld. Er staan geen specifieke caresheets o.i.d op het forum of op andere plaatsen waar ik gezocht heb, Kan iemand of kunnen meerdere kwekers mij en andere belangstellenden hoe zij deze prachtige kevers houden en kweken. Het zou zeer gewaardeerd worden!

Cheers, Leo van Brunschot
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Je zult Pachnoda marginata peregrina bedoelen i.p.v. rozenkevers.
Rozenkevers is een synoniem voor subfamillie Cetoniinae, hiertoe behoren onder andere: Pachnoda, Eudicella, Chlorocala, Mecynorrhin(ell)?a, etc. soorten.
Dus ik denk dat je al veel info uit deze caresheets kunt halen:

viewtopic.php?f=9&t=193
Deze is van Bahamut.

viewtopic.php?f=9&t=6
En deze is van Petra.
leovb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 09:01

Bericht door leovb »

Dank je Sam, da's verhelderend. Ik heb tot dusver Pachnoda sp. synoniem met rozenkevers gelezen. Ahhhh, beginners he!
Cheers, Leo
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Dat leer je wel als je hier een tijdje op het forum bent.
En jij hebt al kevers, ik nog niet.
Dus ik ben nog niet eens een beginner. :lol:
leovb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 09:01

Bericht door leovb »

Aanschaf van kevers is het makkelijkste deel van de hobby. Ik ben min of meer pardoes aan mijn 4 Pachnoda imago''s geraakt.
Onze dierenwinkel had ze en wilde ze aan school geven. Dan zeg je geen nee. Dus zonder enige voorbereiding (wat normaal
niet mijn handelswijze is) dus deze kevers mee naar school genomen en direct "gepakt" door de kevers (net als vele leerlingen).
Ondertussen met name via dit forum aan het inlezen (verkeerde volgorde dus) en tegelijkertijd een beetje aan het uitbouwen.
Bossen in geweest voor humus, wit hout e.d., bakken ingericht voor imago's en larven. Over een paar weken kan ik voor school
nog een aantal bakken ophalen bij een liefhebber die ze doneert voor de scholen waar ik werk!!! Nu dus ook de goede naam geleerd!
M.a.w. de volgorde die jij kiest, Sam, is een stuk beter maar gelukkig doen min 4 kevers het prima. Ondertussen wacht ik met
spanning op een aantal larven die Pim opstuurt. Een deel hiervan ga ik thuis huisvesten om een "schaduwkweek" proberen op te zetten
zodat er altijd larven en kevers beschikbaar zijn voor de scholen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leuk om te horen Leo ! Vind je enthousiastme en inzet een 10+ waard ! Die leerlingen boffen er maar mee ! :D Ha ha ik ben ook op zo'n manier in de kevers gerold... dan heb je ineens een hoop info uit te vogelen...
Plaats reactie