Poep scheiden uit substraat

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Poep scheiden uit substraat

Bericht door Peter »

Dit is misschien iets waar sommige van jullie wat aan hebben:

Tijdens een recent experiment van mij (welke ik doe als mijn ma niet thuis is) kwam ik achter een manier om gemakkelijk larvenkeutels te scheiden van het substraat:

1. Haal substraat uit de larvenbak en zorg dat er geen enkel larfje of eitje meer inzit
2. Doe het in een bak en laat er water overheen lopen, zodat er een laag water opstaat
3. Laat het even staan
4. Schep het drijvende materiaal af (dit is het hout), laat dit weer even goed drogen voordat je het terug doet in je larvenbak
5. Giet de bak af, wat onderin ligt zijn de keutels

Wellicht is deze methode nog te verbeteren maar mij hielp het in ieder geval goed.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

En wat doe je als er ook veel blad in het substraat zit, zoals bij al mijn kweken?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik zou het moeten testen maar volgens mij gaat dat ook drijven.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Pim schreef:En wat doe je als er ook veel blad in het substraat zit, zoals bij al mijn kweken?
inderdaad wat gebeurt er met blad, want er zit bij mij ook veel blad in, maar ik hoor graag het testresultaat met bladeren.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nou, bij mij zakken bladeren ook naar de bodem, omdat ik ze fijngemalen heb (tussen mijn handen). Ik heb de truc ook vaker geprobeerd, maar zonder succes. Wellicht dat het met intacte bladeren wel lukt.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

bladhumus (materiaal van, de meer afgebroken laag onder de intacte bladeren, van het bos bedoel ik hiermee) zal dan ook wel zinken zeker?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ok dan is deze manier niet helemaal voor mij geschikt :( (had hem wel willen gebruiken), want ik heb bijna alleen maar blad in mijn bakken
Plaats reactie