Zelf substraat maken

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
em1979
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 nov 2023, 10:37

Zelf substraat maken

Bericht door em1979 »

Ik kom er niet uit, wie kan mij helpen verduidelijken..
Witrothout, deze snap ik ;) In het bos, een beetje vermolmde stronk en daar het lichte hout uit scheppen, of stukken boom/tak zelf.
Maar nu komt het:

Beukenblad. In mijn tuin heb ik vele meters beukenhaag, dus blad genoeg. Ik heb ook altijd bakken gedroogd beukenblad staan voor de schildpadden, dus dat heb ik!
Dit kan ik dus vermalen in de bladblazer las ik hier, 2/3 keer dan is het goed.
Hoe doen jullie dit als jullie geen bladblazer hebben? Trekt je keukenmachine dit wel?

Maar goed, dan heb ik dus fijn substraat, wat enkel uit beukenblad bestaat. Is dat voldoende?

Nu heb ik op beurzen en online steeds substraat gekocht, waaronder ook een substraat wat net aarde is. Prachtig schone bijna zwarte grond.
Hoe krijg ik dit dan?

Want nu mix ik die grond, samen met het beukenblad en het witrothout.
Die 2 laatste kan ik dus maken, maar die aarde/grond weet ik dus niet hoe ik dat kan maken. Malen? Maar wat en hoe?

Wie kan mij dit uitleggen?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Volgens mij doe je er te moeilijk over.

Je hebt al witrothout en gemalen beukenblad, wat goed genoeg is voor jouw larven. Het feit dat je substraat gekocht hebt dat op zwarte aarde lijkt betekent niet dat jouw substraat daar ook op moet lijken. Als het blad en hout fijn genoeg is kunnen de larven er lekker van eten en wordt het substraat (o.a. door de uitwerpselen van de larven) vanzelf steeds donkerder. Het substraat wat je zelf maakt lijkt mij goed genoeg. Kijk ook hoe jouw larven het er op doen en als ze groeien als kool en verpoppen tot mooie kevers heb je goed substraat.
Plaats reactie