moeder-zoon hobby

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Dynastes Fey
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 jan 2024, 22:09

moeder-zoon hobby

Bericht door Dynastes Fey »

Hey hey, goeieavond iedereen! Fijn dat we erbij mogen!

Ik ben een natuurliefhebbende moeder die volledig meegaat in de interesses van haar kinderen, maar zelf eigenlijk wel altijd bang was van kriebelbeestjes.
Mijn zoontje van 6 is sinds het ontdekken van de Obsidentify app, volledig geobsedeerd geraakt door insecten; Er werden tonnen boeken in huis gehaald, knuffel insecten genaaid, museums bezocht (we vonden er niet zoveel helaas, iemand tips? so far enkel in Zutendaal iets gevonden en in dierentuinen), hij gaat dagelijks mee wandelen met de hond in de hoop om nieuwe insecten te vinden met zijn eigen rugzakje vol met potjes en schepjes. Hij heeft me gaandeweg geleerd om niet meer bang te zijn voor insecten <3

Nu was ik vorige zomer aan het kijken om zelf een insect in huis te halen. Maar ik vond de kriebelfactor bij nagenoeg alle diertjes toch nog net iets te hoog... behalve bij de grootste; Dynastes hercules :mrgreen: Na wat research gedaan te hebben erover zijn we in November, samen naar Antwerpen gereden, om te kijken of we daar wat leuks konden vinden. En warempel, er was iemand die Dynastes hercules bleuzeni verkocht, yay!. Ik geloof zelfs dat ik de zoon van de verkoper al op dit forum heb gespot ;)
(Enkele mensen hadden wel een duidelijke mening erover, wat ik n beetje vreemd vind... men vond het allemaal geen geschikt huisdier voor een zesjarige... maar ik vraag me werkelijk af, waarom niet? In Japan is het ook een hele populaire hobby voor kinderen. Kan iemand me dat uitleggen? 't is niet dat hij het in z'n eentje moet doen.)

Zoonlief is laaaiend enthousiast. Hij wil natuurlijk het liefst elke week kijken. Maar dusver hebben we dat heel goed kunnen beperken. Gisteren hebben we ze voor het eerst uit hun substraat gehaald (mix van witrot hout en vermalen bladeren) en ze waren verdubbeld in grootte! 8-) Het is niet in me op gekomen om ze ook nog te wegen. Ik las 's avonds dat jullie dat graag doen ^.^ wel hebben we ze gemeten en ze zaten rond te 10 cm in lengte. Ik dénk dat ze nu L3 stadium zijn want ik zag bij allemaal een gele vlek achter hun kopje... Ze zagen er gezond uit en ik heb gekeken naar stipjes onderaan op de abdomen en ik denk dat we zeker 1 mannetje en 1 vrouwtje erbij hebben. De rest was niet echt goed zichtbaar. Hopelijk blijven ze gezond en groeien ze op tot volwassen kevers. Dat is ons doel in ieder geval; ze in leven te houden! haha!


Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel.

Groetjes,
Fey
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Fey,

Welkom op het forum.
Leuk dat je jezelf (en jouw zoon een beetje) aangemeld hebt. Wat een leuk en uitgebreid voorstelbericht heb je geschreven! Erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met jullie Dynastes larven.
Zoonlief zal zeker later wel enorm trots op jou zijn.

Tips voor insectenknuffels heb ik helaas niet (ben ik iets te oud voor😂), wel voor insectenmodellen.😁

Heel veel plezier hier!

Pim
Dynastes Fey
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 jan 2024, 22:09

Bericht door Dynastes Fey »

Nee tips voor museums met insecten ;)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Musea met insecten zou ik ook niet zo snel weten.

Trouwens wel heel gaaf dat jouw zoon ObsIdentify ontdekt heeft. Ik zie nog steeds heel veel vragen van volwassenen op Facebook langskomen "Wie weet welk insect dit is?". Die mensen hebben blijkbaar niet van ObsIdentify gehoord, want anders zouden ze dat niet vragen. Ook in het buitenland werkt die app best goed, als je de locatie aan hebt staan.

Iets anders, elk jaar staan we met het forum en andere insectenkwekers op Vivarium. Ook dit jaar weer, hoewel dat nog wel even gaat duren tot november. Jullie kunnen dan redelijk wat insecten gaan zien. Hopelijk komt er binnenkort meer nieuws over de locatie.
Rim van Veldhuijsen
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 18 jun 2023, 23:10

Bericht door Rim van Veldhuijsen »

Hoi Fey,

Bij dierenpark de oliemeulen hebben ze volgens mij wel wat insecten. Doezoo in groningen wil ik graag heen en weet ik niet zeker maar verwacht ik ook dat insecten heeft.
Voor dode insecten is Naturalis en missiemuseum een optie.
Mocht uw zoon nog later meer of andere insecten willen vangen is een LED-emmer een leuke optie, zo gaat de nacht(wereld) ook open. Het nachtvlinderseizoen begint eind februari weer.

Groetjes, Rim
P. Marginata
P. Prasina
Ph. Muelleri
E. Hornimanni
Pr. Spec. cyanochlora
S. Guttata
Prionotheca Coronata
Dynastes Fey
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 jan 2024, 22:09

Bericht door Dynastes Fey »

Oh wat een leuke tips 🥰
Dankjewel! Ik ga ze eens opzoeken.
Led-emmer is ook nieuw voor ons. Nog niet eerder gehoord! Thx 🥰
Dynastes Fey
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 jan 2024, 22:09

Bericht door Dynastes Fey »

Coco had honger
Coco had honger
IMG_8239.jpeg (138.63 KiB) 1774 keer bekeken
Even een kiekje van onze ‘coco’ 🫣 dat was even schrikken! Al een geluk dat hij handschoenen aanhad :twisted:
(Ja ze hebben uiteraard allemaal namen)
Plaats reactie