Welk/wat is substraat?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
em1979
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 nov 2023, 10:37

Welk/wat is substraat?

Bericht door em1979 »

Momenteel hebben wij onze eerste larven van de eudicella hornimanni.
Ik heb ze verschoond en de bak vol gedaan met beukenblad substraat.
Nu heb ik 2 vragen:

Ik las hier ook iets over humus halen uit het bos? De laag grond onder het gevallen blad zeg maar? Moet dit ook of leven ze enkel van het beukenblad? Moet ik de larven (laatste stadium voor verpoppen) nog iets anders geven?

En voor in hun terrarium, wat is hiervoor een ondergrond? 10cm van wat? Enkel beukenblad? Ik wil het graag ‘leuk’ inrichten, dus met een plantje, wat hout, takken etc, maar wat is de ondergrond?

Ik heb van mijn nakweek schildpadden altijd Cocopeat in huis, de fijne soort, maar kan dat ook?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo em,

Veel van wat je vraagt staat uitgelegd in caresheets. Je zou het beste even hier kunnen kijken.
em1979
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 nov 2023, 10:37

Bericht door em1979 »

Dank je wel! Ik heb al heel wat doorgespit hier op de site, maar ik kom er niet helemaal uit. Het beukenblad substraat lukt, mijn tuin is een enorme beukenblad bron haha, maar ik lees ook over flakesoil? Potgrond? Etc. Vraag mij af of ik een laag beukenblad moet doen en daarop potgrond of echt alleen maar beukenblad substraat. Ik lees dat ze dan niet altijd kunnen keren, dus dan kom ik toch weer op die potgrond uit 🙈 het moet een fijn terrarium voor ze worden, maar ook leuk voor ons om naar te kijken.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Voor de larven is zwaar versnipperd beukenblad (bv in een keukenmachine) goed genoeg om op te groeien en te verpoppen. Potgrond bevat geen tot weinig voeding voor de larven dus hoeft niet. Larven kunnen vaak ook op flake soil gehouden worden, maar dat is geen vereiste. Jij hebt heel veel beuken in jouw tuin, dus dat is de gemakkelijkste oplossing.

Als het imago's zijn kan je in het terrarium bijna elke bodem gebruiken, zo lang het niet snel uitdroogt. Eitjes die uitdrogen redden het niet om larven te worden. Met takjes en andere dingen kan je het terrarium dan leuk aankleden. Zo simpel is het eigenlijk.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

En omdat kevers nogal vernielzuchtig kunnen zijn krijg je om de haverklap de eer om je terrarium opnieuw in te richten :lol: .
Plaats reactie