Peeke stelt zichzelf voor...

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Peeke
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 sep 2023, 10:28

Peeke stelt zichzelf voor...

Bericht door Peeke »

Klopklopklop... Ik ben Peeke, regio Oost-Vlaanderen België.
In mijn jonge jaren ben ik altijd gebeten geweest door zoetwateraquariums. Met vallen op opstaan. Maar jaren later mocht ik trots zijn op mijn plantenbakken en vissen.
De uitdaging was er na 20 tal jaren wat af en ik zocht een nieuwe uitdaging. Ik bouwde een bestaand Juwel Lido aquarium helemaal om tot paludarium met schuifruitje, waterpartij, anaerobe filter in de bodem en een biofilter onder het geheel. Met het optiek van een kameleon maar toen bleek dat een kameleon net ventilatie en droogte nodig heeft ipv een dampende waterbak en gooide ik mij op kikkertjes.
Volledig geautomatiseerd met timers, beregening, maanlicht, inclusief onweersgeluiden om aan te zetten tot kweken. Vervolgens kocht ik kikkers waarvan de verkoper zelf niet wist wat het was. Het bleken dus Hyperolius Fusciventris Burtoni te zijn waar ik, ondanks gespot van de kikkerkenners dat het me nooit zou lukken want dat het hen ook niet lukte, mooie nakweek van had. De hobby viel stil door omstandigheden en verhuis.
Inmiddels weer 15 jaar verder, bleef ik al vele jaren begeesterd door o.a. Neushoornkevers waarvan mijn pluszoon eens larven vond. Het draaide helaas op niks uit. Die jonge gasten he... zucht.
Ik ben leerkracht Tuinbouw in een school voor Buitengewoon onderwijs. Gisteren waren we de composthoop aan het uitscheppen om te zeven, en wat vinden mijn leerlingen... dikke witte larven.
Kan iemand mij helpen determineren? Ik deed ze voorlopig in een plastiek box, in de aarde waarin ze zich bevonden.
Ik heb zelf nog een terrariumpje staan. Zou dat nuttig zijn...?
Ik zoek nog hoe ik hier foto's moet uploaden vanaf mijn smartfoon.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Peeke,

Welkom op het forum.
Wat een leuk voorstelbericht!
Leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt zeg. Op school de kinderen kennis laten maken met de natuur lijkt me enorm voldoening gevend. Wat leuk dat je dat doet.
Het zou me niets verbazen trouwens dat de larven die jullie in de composthoop gevonden hebben neushoornkeverlarven zijn. Mocht je een foto kunnen uploaden (via de tab Bijlagen) dan zou dat kunnen helpen.

Veel plezier hier!

Pim
Peeke
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 sep 2023, 10:28

Bericht door Peeke »

Dag Tim, waar vind ik dat tabblad "bijlage" aub? Op vanalles geklikt maar ik geraak er niet.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hier zie je een screenshot van de tab met de knop om een bestand in te voegen.
Bijlagen
Bijlage knop.jpg
Bijlage knop.jpg (31.3 KiB) 9561 keer bekeken
Peeke
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 sep 2023, 10:28

Bericht door Peeke »

Ik schat toch minstens 5 cm lang...
Gevonden in een composthoop van takken en resten van sierplanten.
Ik probeerde een determinatie met Google Lens en daarvan heb ik dan een prtScr genomen. Het betreft dus de grote foto.
Bijlagen
Screenshot_20230923_185849_Google.jpg
Screenshot_20230923_185849_Google.jpg (60.84 KiB) 9559 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Peeke,
Dat lijkt me een neushoornkeverlarve te zijn. Leuk dat je die hebt. Als ze uiteindelijk verpoppen zijn het aantrekkelijke kevers voor de kinderen. Veel plezier er mee en houd ons op de hoogte!
Peeke
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 sep 2023, 10:28

Bericht door Peeke »

Zo tof! Prachtige beestjes.
Ik lees dat het een paar jaar duurt tot keverstadium. In welk stadium zitten de larven nu?
Hoe overwinter ik de larven optimaal? Buiten of kan ook binnenshuis?
Wat is een ideale temperatuur, hoe vaak moet ik bijvoederen en met welke houtsoort kan ik ze best plezieren? Ik heb staan : eik, es, populier, els en wilde en tamme kastanje.
Zijn er nog bijzonderheden die ik in acht moet nemen?
Ik heb nog een klein duo-terrarium dat ik ooit zelf bouwde. Helaas kan ik de aarde/compost maar opbouwen tot aan de onderkant schuifraam en dit is ca 5 cm nuttige hoogte. Of gewoon in een zwarte curverbox, klaar?
Misschien nog een domme vraag maar eten die larven bijvoorbeeld ook (onbespoten) groentenafval of leeft dat uitsluitend van rottend hout?
Bijlagen
Curverbox waar de larven nu in zitten in de voedingsbodem waarin we ze vonden. Bodem is dicht.
Curverbox waar de larven nu in zitten in de voedingsbodem waarin we ze vonden. Bodem is dicht.
20230924_132304.jpg (138.75 KiB) 9544 keer bekeken
Terrarium met wanden van varenwortel.
Terrarium met wanden van varenwortel.
20230924_130701.jpg (146.7 KiB) 9544 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Peeke,

Het lijken vette L3 larven, dus het kan met een paar maanden gebeurd zijn. Ze kunnen prima binnenshuis op kamertemperatuur overwinteren hoor. Ik heb ze met succes op zaagmeel gehouden, van eiken. Zorg gewoon voor genoeg substraat (bv 5 liter per larve) en dan hoeven ze helemaal nooit ververst te worden. Het handigste is om ze in een curverbox met deksel (en luchtgaatjes) te doen. Zoals je ze nu in een box hebt droogt het substraat te snel uit. Ik zou ze niet in een terrarium houden, aangezien de substraatlaag dan veel te klein is. Ik weet niet of ze (onbespoten) groenteafval eten, maar wellicht weet iemand anders dat wel.
Plaats reactie