Wit rot hout aanmaken

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Altbeast
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 15:37

Wit rot hout aanmaken

Bericht door Altbeast »

Ik heb op het youtube kanaal van Daniel Ambuehl het filmpje gezien over het maken van wit rot hout.
Ik blijf echter met nog een paar vragen zitten.

- nadat de deuvels in de houtblokken geklopt zijn worden ze in een plastic zak met wat water gestopt, dichtgeknoopt en dan gedurende 4 maanden bedekt met een plastic zeil of stro. Vraag: Moet dit in een koele of warme plaats zijn en waarom moeten ze afgedekt worden.

- na deze periode worden de blokken uit de plastic zakken gehaald en voor de helft in de grond geplaatst. Vraag: Wat is het doel hiervan? Is het om het blok bloot te stellen aan de weersomstandigheden of kan dit evengoed binnenshuis gebeuren?
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

De schimmels groeien vooral bij temperatuur tussen 15-25 graden in een vochtige, donkere omgeving. Door het afdekken van het hout blijft de temperatuur wat meer constant en blijft het ook donker.

Het antwoord op de tweede helft moet ik je verschuldigd blijven.. Maar zelf kweek ik de schimmel binnenshuis in plastic bakken, blok hout liefst wat klein maken en tussen stukken witrothout mengen, dan nat sproeien en deksel erop.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Als ik op internet opzoek naar het schrikken van oesterzwam stammetjes lees ik dit;
Oesterzwam is een snelle groeier en dit in combinatie met bijvoorbeeld wilg, populier of berk geeft een redelijk snel resultaat. Shii-take begint vaak na een koude periode vruchtlichamen te vormen. Deze soort kun je ook laten schrikken, door de stammetjes 24 uur in koud water onder te dompelen. Hierna volgt de vlucht.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Plaats reactie