Phalacrognathus Muelleri Rainbow beginner pdebie

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

P2debie schreef: zo 20 dec 2020, 15:20 Ik was al bezig met flakesoil, wat nu ook uit de hand is gelopen door de volume dat meer dan verdubbelt is van wat oorspronkelijk 60l zou moeten zijn geweest is nu +-160L.
Ik ben wel benieuwd hoe 60 liter uitzet tot ongeveer 160 liter. Bij mij slinkt het volume juist door het composteren.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Pim schreef: zo 27 dec 2020, 15:30 Ik ben wel benieuwd hoe 60 liter uitzet tot ongeveer 160 liter. Bij mij slinkt het volume juist door het composteren.
Ik heb een 10L recept gebruikt
Ik begon met zo'n 3 laden kastje elk met een lade van 30L.
Via internet opgezocht dat ongeveer 3kg eikenpellets ongeveer 10L a 15L zou moeten zijn.
Dus afgewogen en per lade 3kg in gegooit.
Toen 4L kokend water erbij. En tataaa de pellets kwamen boven de lades uit qua volume.
Dus nu heb ik meer dan het 3 dubbele, ongeveer 160L.
De flakesoil is nog niet klaar dus het zal nog wat in dammen.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nu snap ik dat je met pellets begonnen bent en die zetten natuurlijk enorm uit. Daarna moet het door de compostering uiteraard nog wel inzakken qua volume.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

bas schreef: zo 27 dec 2020, 11:28 Ook hier in het niet noodzakelijk om de larven allemaal apart op te hokken. Bij mij zitten ze zowel apart in 1 literpotten als samen met 10 stuks in 10 liter. Dat gaat (tot nu toe) probleemloos. Er zijn natuurlijk een aantal carnivore soorten die wel eens andere larven zullen eten, maar dat kannibalisme bij keverlarven valt over het algemeen wel mee. Dat is doorgaans het gevolg van een tekort aan kwalitatief substraat om te eten en geen actieve jacht op eiwitten.
Hm, ik moet zeggen dat ik het fijn vind om de ontwikkeling per larven graag apart wil bij houden.
Ik heb nog een 5L bakje met 4st in zitten.
Canibalisme kan inderdaad bij elke kever voorkomen volgens mij, dus ben ik daar ook niet gevoelig voor.
Ik heb prima substraat voor de larven en ik zit te denken aan het geven van gammarus als eiwit toevoeging.
Ik wil gewoon dat ik mijn uiterste best doe om de larven zo probleemloos tot kever te laten groeien.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Pim schreef: do 31 dec 2020, 09:28 Nu snap ik dat je met pellets begonnen bent en die zetten natuurlijk enorm uit. Daarna moet het door de compostering uiteraard nog wel inzakken qua volume.
De elektrische verwarming thermostaat staat nu op 30°C, en ik ben al 10L gekrompen in volume.
De zaagsel lijkt al donkerder te worden!
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Het eerste vrouwtje van 7gr is verpopt en vandaag vers uit gekomen!
Zie foto's
Bijlagen
Begin fase
Begin fase
20210224_192233.jpg (153.75 KiB) 141 keer bekeken
Eind fase
Eind fase
20210228_115159.jpg (148.48 KiB) 141 keer bekeken
Fresh
Fresh
20210302_171653.jpg (160.38 KiB) 141 keer bekeken
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

De andere 6 muelleri's zitten in 1L kinshi potten, waarvan de één harder groeit dan de ander.
Bijlagen
20210228_115938.jpg
20210228_115938.jpg (109.59 KiB) 141 keer bekeken
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Luc schreef: di 22 dec 2020, 01:10 Ik zou ventilatie gaten prikken in de bakken flakesoil met een bezemsteel stuk of 6 ;-).
De larven kan je best niet tesamen houden maar apart ze zijn vrij kanibalistisch van aard potten van 1L voor de vrouwtjes en 1,5 tot 2 L voor de mannen.
P.meulleri in kinchi kan je best vanaf L2 doen hier ga je de beste groeicurve mee bereiken stadium L3 kan het zijn dat ze het weigeren te eten en als ze het wel eten is de gewichtstoename beperkt (eigen ervaring).
optimale temp is 24°zeker als je gaat kweken met deze soort wij zelf hebben al 3 kleurlijnen van deze soort veel succes 😉.

Grt Luc en Wolf.
Ik ben zeer nieuwsgierig wat jullie de larven dan laten eten, als ze het weigeren te eten de kinchi in L3 stadium?
Helico.
Gebruikersavatar
Luc
Ei
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 09:48

Bericht door Luc »

Hey Helico,

Je moet dit goed in het oog houden wnn je de larf in de kinshi zet enkele dagen ,wij hebben al gehad dat ze niet eten van de kinshi en blijven stagnerend in het gaatje zitten dat je gemaakt hebt of liggen aan de bovenkant die zetten we gewoon terug op flakesoil we hebben verschillende soorten kinshi uitgeprobeerd kawara blijkt hierbij het beste eruit te komen.
Grt W&L
Beetle crazy Father and Son.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dag Luc,
ik heb deze soort nog niet gedaan, vind het een zeer mooie kever, maar voor mijzelf wel een lastige denk ik.
Het opkweken is niet makkelijk denk ik. Vandaar mijn vraag, hoe je het dan doet. Nu mijn volgende vraag: Wat is Kawara?
Helico.
Plaats reactie